NAJAVA DOGODKA
ZA TAKOJŠNJO OBJAVO
Božični koncert Zbora Opere SNG Maribor
17. in 18. december 2024, Kazinska dvorana
Zbor Opere SNG Maribor
Zborovodkinja Zsuzsa Budavari Novak
Solistke in solista Monika Bezjak, Terezija Potočnik Škofič, Nina Hvalec, Bogdan Stopar, Žiga Lakner
Klavir in orgle Sofia Ticchi
*****
Program
Andrej Makor: Noč je črna
Andrej Makor: Božič na kraškem bregu
Irska tradicionalna, prir. David Willcocks: Angelus ad virginem
Thomas Ravenscroft: Remember, O Thou Man, solo: Monika Bezjak
Irska tradicionalna, prir. John Rutter: Wexford Carol, solo: Bogdan Stopar
Mirko Rener: Božična noč
César Franck: Panis angelicus
Felix Mendelssohn-Bartholdy: Denn er hat seinen Engeln befohlen
Matija Tomc: Radujte vsi krogi se zemlje
Matija Tomc: Presveta noč
John Rutter: Božična uspavanka (Christmas Lullaby)
Andrej Makor: Božična noč, luč repatice
John Rutter: All Bells in Paradise, solo: Žiga Lakner
James Pierpont, prir. David Willcocks: Jingle Bells
Petje božičnih pesmi ima v Evropi dolgo in bogato tradicijo, ki je skozi stoletja vznikala v raznolikih zvočnih podobah, prežetih z lokalnimi značilnostmi in običaji. Na Slovenskem je bilo petje božičnih pesmi ključni del družbenega obreda koledovanja, ki pa v sodobnem času zaradi vpliva ameriške in zahodne kulture nasploh postopoma izginja ter se postopoma preoblikuje v sodobnejše rituale in navade. Izraz koledovanje izhaja iz latinske besede calendae, ki označuje prvi dan meseca ali začetek lunarnega cikla. Čeprav so se nekoč koledniška obhajanja odvijala ob različnih priložnostih, so danes omejena predvsem na božič in praznik svetih treh kraljev. Vsaka generacija lahko sicer prinese nekaj novega, a to vselej nujno ne pomeni nekaj trajno relevantnega za današnjo družbo. Zaradi naraščajoče pozabe starih običajev, v katerih je petje igralo pomembno vlogo, si prizadevamo v mariborski Operi vsaj del te tradicije ohraniti z vsakoletnimi izvedbami božičnih pesmi ter z ustvarjanjem pristnega prazničnega vzdušja v duhu prijetnih harmonij.
Tudi letošnji božični koncert, ki ga prežemata iskrica čarobnosti in toplina prazničnih dni, prinaša kalejdoskopsko zvočno podobo pesmi, ki v nas prebujajo trenutke radosti, miru in globoke povezanosti, saj se v prepletu tradicije in sodobne glasbene (po)ustvarjalnosti prav v vsaki skladbi zrcalita bogastvo glasbene dediščine in lepota božičnega sporočila. Koncert začenjamo s skladbo Noč je črna Andreja Makorja, v kateri se temačnost noči umakne upanju na svetlobo, ki jo prinaša božični čas, medtem ko nas skladba Božič na kraškem bregu istega avtorja popelje na skrivnostno potovanje po zimski pokrajini, kjer se petje in idila narave združita v prisrčno melodijo. Pristno praznično razpoloženje se z enako močjo iskri tudi v irski tradicionalni pesmi Angelus ad virginem v priredbi Davida Willcocksa, ki nas vedno znova očara s svojo milino, bolj refleksivno razpoloženje pa izvablja pesem Remember, O Thou Man Thomasa Ravenscrofta, ki opozarja na hrepenenje po miru ter na srčnost in pomen odpuščanja. Globoko doživetje božične skrivnosti nam v izobilju prinaša irski tradicionalni napev Wexford Carol v priredbi Johna Rutterja, Božična noč Mirka Renerja nas tako spomni na preprostost in lepoto trenutkov, ki jih prinaša božični večer, medtem ko nam sublimno skrivnostna melodija Césarja Francka iz skladbe Panis angelicus na stežaj odpira prostor za kontemplacijo in iskanje dandanes še kako zaželenega notranjega miru.
Če lahko v razkošni zvočni arhitekturi osemglasnega moteta Denn er hat seinen Engeln befohlen Felixa Mendelssohna-Bartholdyja poslušalci prepoznavajo simboliko moči vere in medsebojnega zaupanja, se v zborih Radujte vsi krogi se zemlje in Presveta noč slovenskega skladatelja Matije Tomca skriva vabilo k skupnemu obhajanju radosti in spokojnosti božičnega časa. Tudi ganljivost Božične uspavanke Johna Rutterja, ki jo prežema sladkobna nežnost otroškega spanja, se nadvse prikladno dopolnjuje z Makorjevo skladbo Božična noč, luč repatice, v kateri se simbolika sijoče zvezde povezuje z upanjem, ki ga prinaša božič. Čisto ob koncu koncerta lahko prisluhnemo še veličastni gradaciji Rutterjeve skladbe All Bells in Paradise ter razigrani Pierpontovi klasiki Jingle Bells, ki nam v priredbi Davida Willcocksa pričara pristno božično veselje s sodobnejšim pridihom. Božični koncert, kakršen je ta, potemtakem nikakor ni le glasbeni dogodek, saj je lahko obenem tudi potovanje v globine naših src, kjer se v sozvočju pesmi prebujajo mir, radost in povezanost. Je praznik harmonije, ki presega zamejenost časa in prostora ter nas opominja, kako dragocen je trenutek, ko se vsak dan znova prebujamo v življenje.
Benjamin Virc