Romeo and Juliet
Romeo and Juliet
Romeo and Juliet is undoubtedly one of the most popular and enduring tragic love stories of all time. Inspired by William Shakespeare’s immortal tragedy, Sergei Prokofiev’s ballet adaptation of Romeo and Juliet was commissioned by the Kirov Theatre in Leningrad in 1934. The ballet tells the story of two young lovers, Romeo and Juliet, who dream of a life filled with unbridled passion and fiery love in a bold, sensual, and brutal era where matters of life and death were often dealt with irrationally and in an atmosphere inflamed by passion.
Prokofiev saw the story/ballet of Romeo and Juliet as an opportunity to restore his relationship with his homeland, having left Russia in 1914 to pursue his career as a composer and virtuoso pianist in Western Europe and the United States.
Choreographer Valentina Turcu’s staging offers a vision of this era, where the most precious things were wealth, fame, and the destruction of enemies, and where young lovers dreamed of a life and love that transcended these values.
With its lush, sweeping score and intricate choreography, Romeo and Juliet remains a beloved classic of the ballet repertoire. Prokofiev’s music captures the intensity of the lovers’ emotions, from the joy of their first meeting to the tragedy of their untimely deaths. This ballet adaptation of Romeo and Juliet has been performed countless times around the world, captivating audiences with its timeless story of unrequited love and ultimate tragedy.
Sergei Prokofiev: Romeo and Juliet, op. 64 (1935/36, revised 1940)
Ballet in three acts and epilogue by Sergei Prokofiev, Adrian Piotrovsky, Leonid Lavrosky and Sergei Radlov
Leningrad – Kirov Ballet version
Prokofjev je napisal zelo natančno partituro, katere scenarij je natančno sledil zaporedju dogodkov Shakespearove tragedije. Vodstvo baleta Kirov je dvomilo, da je v baletu mogoče prikazati take psihološke nianse, zato je leta 1935 projekt opustilo. Prokofjev se je zato obrnil na moskovski balet gledališča Bolšoj, vendar so že na predstavitvi glasbe, ki jo je skladatelj sam igral na klavir, sklenili, da je ta pretežka in “neplesna”. Na koncu je balet praizvedbo doživel 30. decembra 1938 v Brnu na Češkoslovaškem v koreografiji Iva Vane Psote. Zaradi uspeha prve izvedbe je balet Kirov Romea in Julijo izvedel v Leningradu 11. januarja 1940 v koreografiji Leonida Lavrovskega.
Leta 1962 je John Cranko Romea in Julijo postavil za Stuttgartski balet, koreografija je ansamblu pomagala doseči svetovno slavo. Leta 1965 je svojo vizijo uprizoril koreograf Kenneth MacMillan za Kraljevi balet v Covent Gardnu. Leta 1977 je novo različico ustvaril Rudolf Nurejev. Vidnejše koreografije Romea in Julije so kasneje postavili John Neumeier, Youri Vamos, Angelin Preljocaj, Jean-Christophe Maillot in Krysztof Pastor.
Koreografski koncept Valentine Turcu baleta Romeo in Julija, ki je izjemno dramatičen neoklasični balet, ostaja zvest Shakespearovemu besedilu in ponuja vizijo drzne, čutne in brutalne ere, kjer se je o življenju in smrti odločalo v trenutku.
Koncept uprizoritve ohranja portret večne ljubezni, ki je bila žrtvovana zaradi sovraštva okolja ter neizprosnosti in uničujočih medsebojnih odnosov. Baletni ustvarjalki Valentini Turcu je Prokofjeva glasba idealna sopotnica za uresničitev vizije, v kateri esencialno reducira vseobsegajoče glasbene in dramaturške okraske, morebitne stranpoti ter ostane naravnana na celovitost bistva same zgodbe. Stvaritev črpa iz ikonografskih renesančnih slik in arhitekture, a je hkrati osredotočena na večno aktualnost hrepenenja po ljubezni in neskončnem izvoru vsega. Življenjska lakota po novi izkušnji ljubezni, zlasti prikaz čutnosti, surovosti in strasti skozi estetsko dovršenost ekspresivnega giba v srži dramskega konflikta, si zato kot cilj zastavlja oplemenititi to zgodovinsko umetniško mojstrovino s sodobnim koreografskim izrazom.
Valentina Turcu je izčiščeni koreografiji vdihnila osebno noto. Poglobljeno je izoblikovala značajske poteze mladih ljubimcev Romea in Julije – upornikov kodeksu svojega stanu – njunih močnih čustvih, drznosti in pogumu, strasti, brezmejni odločenosti, da se upreta usodi, ki jima jo vsiljujejo starši. Nasproti zelo intimnim prizorom je postavila dinamične ansambelske scene, dvoboje pred razjarjeno množico, profil mogočne družine Capuletov, ki jo sam Prokofjev monumentalno izriše v ekspresivnem plesu vitezov (dance of the knights). Posebna pozornost je namenjena vsem dramskim likom, prizorom sabljanja, šarmantni lahkotnosti in srčnosti Mercutia ter grobosti in determiniranosti demoničnega Tybalta ter ne nazadnje tudi smrti obeh likov, ki predstavljata izjemno intenzivni moment predstave. Julijino spoznanje pred neizogibnim usodnim koncem je Valentina Turcu razvila v prizor notranjega potovanja skozi najgloblje, senčne predele duše, kjer se zrcalijo stiske, dvomi in strahovi, v katerem Julija, odločena za ljubezen in resnico, preda svoje bitje Najvišjemu. Ali kakor je Shakespeare zapisal: “Naprej; poročna postelj čaka name – in smrt, ne Romeo, me v nji objame!”
Velika dvorana
1 odmor