januar 2025
december 2024
november 2024
oktober 2024
september 2024
julij 2024
junij 2024
maj 2024
april 2024
marec 2024
februar 2024
januar 2024
december 2023
november 2023
oktober 2023
september 2023
avgust 2023
julij 2023
junij 2023
maj 2023
april 2023
marec 2023
februar 2023
januar 2023
december 2022
november 2022
september 2022
julij 2022
junij 2022
maj 2022
april 2022
marec 2022
februar 2022
december 2021
november 2021
oktober 2021
september 2021
avgust 2021

nedelja, 26. januar 2025

Mariborski Balet z Giselle na gostovanju v Cremoni

MARIBOR, 25. JANUAR – Balet Slovenskega narodnega gledališča Maribor se je odpravil na gostovanje v Italijo, kjer bo z baletom Adolpha Adama Giselle v koreografiji Rafaela Avnikjana nocoj v soboto, 25. januarja 2025, nastopil v Teatru Amilcare Ponchielli v Cremoni. V naslovni vlogi bo nastopila Catarina de Meneses, Ionut Dinita bo upodobil princa Albrechta, v vlogi Hilariona bo nastopil Iona Breachta, kot Myrta pa Tetiana Svetlična. Zgodba baleta, ki črpa navdih v eni od Heinejevih pesmi, pripoveduje o tragični usodi dekleta, ki se ji je zaradi prevare v ljubezni zmešalo, nato pa ji je odpovedalo srce. Legenda pripoveduje, da je zaradi svojega veselja do plesa, predvsem pa zato, ker je umrla kot neporočena devica, postala ena od vil, ki s plesom do smrti utrudijo svoje nesojene ljubimce. Bajeslovni svet vil, ki se očarljivo dopolnjuje z idilo srednjeveškega podeželja – v pravljični scenografiji Juana Guillerma Nove in razkošnih kostumih v kreaciji Luce Dall' Alpija, v koreografiji Rafaela Avnikjana, ki sledi perfekcionistični estetiki klasičnega baleta in Petipajevi tradiciji –, so plesalke in plesalci mariborskega Baleta premierno uprizorili 5. novembra 2010. Gostovanje v Cremoni je že peta turneja mariborskega Baleta z Giselle po Italiji. Leta 2014 so gostovali v Parmi, dve leti kasneje v Pordenonu, Brescii in Piacenzi, leta 2017 so Giselle kar šestkrat odplesali v gledališču Teatro Lirico Giuseppe Verdi v Trstu. Leta 2020 je Balet SNG Maribor nastopil z Giselle v Vidmu (Udine) in Modeni. Cremona – rojstni kraj sodobne violine Cremona ima poseben kulturni pomen, saj je rojstni kraj moderne violine, katere razvoj je v 17. stoletju zaznamoval legendarni izdelovalec violin Antonius Stradivari. Mesto je danes znano kot svetovna prestolnica izdelovanja violin in s svojo bogato glasbeno tradicijo pritegne ljubitelje umetnosti z vsega sveta. Balet SNG Maribor je v Cremoni nastopil že dvakrat, leta 2008 z Radio and Juliet in leta 2013 z Watching Others, obe v koreografiji Edwarda Cluga.
Preberi več

ponedeljek, 20. januar 2025

2. koncert Simfoničnega cikla

NAJAVA DOGODKA ZA TAKOJŠNJO OBJAVO 2. koncert Simfoničnega cikla 23. januar 2025, Dvorana Ondine Otta Klasinc Simfonični orkester SNG Maribor Dirigent Ivan Hut Solist Ivan Ferčič, klavir Program Igor Majcen: Pink & Floyd, za simfonični orkester I. Lesket II. D’nar   Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert za klavir št. 21 v C-duru, K. 467 Allegro maestoso Andante Allegro vivace assai   *****   Ludwig van Beethoven: Simfonija št. 5 v c-molu, op. 67 Allegro con brio Andante con moto Scherzo: Allegro (attacca) Allegro – Presto   Koncert Simfoničnega cikla začenjamo z orkestralno skladbo Pink & Floyd sodobnega slovenskega skladatelja Igorja Majcna, rojenega 1952 v Mariboru, kjer je obiskoval Glasbeno šolo in nekdanjo Pedagoško akademijo (oddelek za glasbeno vzgojo), študij kompozicije pa je nato leta 1982 dokončal na Akademiji za glasbo v Ljubljani pod mentorstvom Uroša Kreka. Med letoma 1983 in 1987 se je iz kompozicije izpopolnjeval pri Klausu Huberju v Freiburgu, kjer je preživel 35 let in se udejstvoval kot komponist, zborovodja in učitelj inštrumenta. Majcnova dela so izvajali številni priznani ansambli in solisti, kot denimo Recherché, Surplus, Aventure, Opera Nova, Contour, Slowind, Slovenski kvintet trobil, Ortwin Stürmer, Catherine King, Lee Ferguson, Olaf Tzschoppe, Lucas Fels, Slovenska filharmonija, Simfonični orkester RTV Ljubljana in Freiburška filharmonija. Do nedavnega je bil aktiven član »Iniciative freiburških komponistov« (IFK), po vrnitvi v rodno mesto pa se ponovno bolj angažira tudi v slovenskem glasbenem prostoru. Težišče Majcnovega opusa so primarno komorna glasbena dela, s posebnim poudarkom na dualizmu ritma in metrike. Veliko pozornost posveča zlasti temu, da se poleg nekonvencionalnega uveljavi tudi muzikantski, igrivi element glasbe. Kot je zapisal skladatelj, gre navdih za skladbo Pink & Floyd, ki jo je ustvaril leta 2024 in posvetil dragi Zdenki, iskati v dveh temah legendarne rock skupine Pink Floyd, ki sta ločeno obravnavani v dveh stavkih: prvi stavek (Lesket) tematizira pesem Shine On You Crazy Diamond z albuma Wish You Were Here, drugi stavek (D’nar) pa pesem Money z albuma The Dark Side of The Moon. Po Majcnovem prepričanju »[je] skupina Pink Floyd gotovo eden najzanimivejših fenomenov v rock glasbi. Za ene je sinonim za umetnost, kompleksnost in eksperiment, za pripadnike bazičnega rocka pa bolj za artizem, pretencioznost in bombastičnost. Kakorkoli že, pričujoča simfonična stavka se ne dotikata estetike niti dramaturgije njihove glasbe, temveč se omejujeta le na specifične elemente omenjenih songov – prvi stavek se tako osredotoča na pregnanten štiritonski kitarski riff, drugi stavek pa na neobičajno, karakteristično metrično-ritmično zaporedje sedemčetrtinskih taktov (v kombinaciji s štiri- in šestčetrtinskimi takti), z vključujočo triolno figuro na drugem udarcu«. Kot pojasni Majcen, »predstavlja nase transponiran štiritonski riff (D-C-F-H) osnovni tonski material prvega stavka. Variacije se odvijajo v štirih preobrazbah – šele v zadnji se motiv pojavi v svoji originalni, osnovni intervalni obliki. Drugi stavek se začne s parafrazo začetka izvorne pesmi – cingljanja denarja in vrtenja blagajne –, ki zazveni kot nekakšen pomežik tolkalne sekcije posnetku žvenketanja kovancev v originalu. Metrično-ritmični vzorec se v ostinatni obliki ponavlja skozi cel stavek – včasih kot bas, včasih pa v ostalih tonskih legah. Stavek bi lahko označili za pravcato passacaglio, seveda ne v izvornem, baročnem smislu, temveč prejkone v tradiciji Pendereckega in Lutosławskega«. Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) je bil na vrhuncu svoje priljubljenosti kot skladatelj in pianist na Dunaju, ko je 9. marca 1785 v tamkajšnjem Burgtheatru izvedel svoj Koncert za klavir in orkester št. 21 v C-duru. Nastop je bil del enega izmed njegovih abonmajskih koncertov, ki so bili takrat pomembni glasbeni in družabni dogodki. Kritiki so nastop opisali z navdušenjem, med njimi tudi Franz Xaver Niemetschek, ki je zapisal, da je Mozartovo igranje »očaralo vsakega poslušalca in ga utrdilo kot najboljšega pianista svojega časa«. Leopold Mozart, ki je takrat obiskal sina, je delo označil za »osupljivo zahtevno«. Mimogrede, ta obisk je bil hkrati zadnji, ko sta se videla oče in sin. Mozart je bil v tem obdobju neverjetno ustvarjalen – klavirski koncert z oznako K. 467, ki jo je utemeljil muzikolog Ludwig von Köchel kot prvi katalogizator Mozartovih del, je dokončal le mesec dni po Koncertu za klavir in orkester št. 20 v d-molu, v naslednjih enaindvajsetih mesecih pa je ustvaril še štiri klavirske koncerte. Koncert za klavir in orkester št. 21 v C-duru je zasnovan v tradicionalni obliki treh stavkov. Zanimivo je, da je Mozart koncert dokončal zgolj dan pred premiero, kar kaže na njegovo izjemno produktivnost in sposobnost ustvarjanja pod pritiskom. Skoraj odveč je zapisati, da je tudi sam nastopil kot solist na praizvedbi, kar le potrjuje vsestransko nadarjenost glasbenega umetnika, ki je obenem tudi suveren izvajalec lastnih del. Prvi stavek (Allegro maestoso) se začne s suspenzijo napetosti. Godala potihoma zaigrajo korakajočo temo, ki se postopoma razvije v energičen in veličasten motiv celotnega orkestra. Tema, ki jo predstavijo pihala in izpade kot nekakšen osamelec sredi glasbenega vrveža, se ponovno pojavi šele na koncu stavka, kar ustvari občutek nerazrešene skrivnosti. Po zapleteni orkestrski uvodni sekciji se solist vključi z novimi, nežnimi melodijami. Klavir nato predstavi lastne ideje in se prepleta z orkestrom v razgibanem glasbenem dialogu. V tem koncertu Mozart izriše izrazito ločnico med solistom in orkestrom. Kot je zapisal britanski muzikolog Donald Tovey, »Mozart v nobenem drugem koncertu ne doseže tako jasne ločitve med obema, pri čemer postane klavir prav tako močan nosilec njegovih zamisli kot orkester«. Stavek se zaključi tiho in vodi v kadenco. Drugi stavek (Andante) lahko najpreprosteje opišemo kot zasanjan in eleganten. Stavek začenjajo tiha sordinirana godala, ki ustvarijo nežno podlago za glavno temo, ki je v sodobnem času dobila svoje ime po kultnem filmu Elvira Madigan iz leta 1967, poslušalci pa jo bodo gotovo prepoznali tudi kot zvočno podlago marsikaterega reklamnega sporočila po radiu ali televiziji. Klavir s svojim mehkim vstopom ustvari razkošno, a umirjeno zvočno paleto, ki se prepleta z orkestrom v prefinjeni harmoniji. Tovey je ta stavek opisal kot »preplet najbogatejših in najbolj očarljivih barv, kar jih je Mozart lahko ustvaril«. Atmosfera daje občutek nokturnalne skladbe, ki napoveduje in evocira poznejša dela Frédérica Chopina, in vključuje »eksperimentalne« harmonske prehode, ki so se zdeli poslušalstvu tistega časa morda nenavadni. Celo Mozartov oče je pozneje pripomnil, da so zaradi »napačnih zvokov« kopisti morda naredili napako pri prepisovanju not. Tretji stavek (Allegro vivace assai), ki je zasnovan v obliki rondoja, ponovno vzpostavi živahno in odločno razpoloženje. Še več, po zasanjanosti drugega stavka se nam energičen začetek tretjega lahko zdi skorajda šokanten in prebučen. Tretji stavek začne klavir z igrivim solističnim motivom, nato pa orkester prevzame poskočno temo, ki si jo je Mozart izposodil iz svojega Koncerta za dva klavirja in orkester v Es-duru, K. 365. Stavek ima lahkoten značaj opere buffe, je poln igrivosti in živahne energije. Tudi zaključek stavka je zgleden primer optimalnega stopnjevanja glasbene dramaturgije, saj je okronan z bleščečim vrhuncem, ki je nedvomno navdušil tedanje pretežno plemiško občinstvo – tudi pregovorno strogega Mozartovega očeta Leopolda. Peta simfonija v c-molu (op. 67) Ludwiga van Beethovna (1770–1827) je nedvomno ikonično delo klasične glasbe, ki je globoko zasidrano v kolektivni memoriji zahodne družbe in v številnih simbolnih reprezentacijah v glasbi in drugih umetnostih. Skoraj nemogoče je ubežati vsem asociacijam, ki jih je simfonija vzbujala v preteklosti in jih še vedno z enako intenziteto doživljamo danes – začenši z udarnim motivom »trkanja usode na vrata«, kot ga je poimenoval Beethovnov tajnik in prvi biograf Anton Schindler in ki je med drugo svetovno vojno dobil dodatno simboliko odpora in upanja, saj je ustrezal Morsejevi kodi za črko V (victory), torej zmago. Toda če lahko odmislimo vse te idejne in simbolne povezave, ki so tesno povezane tudi z napredovanjem Beethovnove gluhote, in prisluhnemo simfoniji, kot da bi jo slišali prvič, lahko morda doživimo pravo radost ali celo nekakšno obliko »razodetja« – podobno kot otrok, ki se čudi igri svetlobe v podobi mavrice. Ko je Beethoven ustvarjal to simfonijo – po nekaterih biografskih podatkih naj bi se prve ideje zanjo pojavile že leta 1800, prvi konkretizirani osnutki pa leta 1804 –, je bil že dobro uveljavljen skladatelj na Dunaju, kjer ga še niso slavili kot genija, pa čeprav so mu njegove prve tri simfonije, trije klavirski koncerti, klavirske sonate in godalni kvarteti že dodobra stlakovali pot v glasbeni panteon. Komponiranje simfonije je trajalo skoraj štiri leta, saj je Beethoven vmes pogosto prekinjal delo, da bi dokončal druga dela po naročilu, kot denimo godalne kvartete Razumovski, četrto simfonijo v B-duru, četrti klavirski koncert v G-duru in prvo različico svoje edine opere Fidelio. Zdi se, da je bil Beethoven kljub nespornemu glasbenemu daru vendarle tudi nadvse pragmatičen mož, ki se je zavedal prekarne pozicije umetnika, zato nas ne sme presenetiti dejstvo, da je svoje delovne napore najprej preusmeril tja, kjer je bilo zagotovljeno plačilo. A kljub dolgotrajnemu procesu ustvarjanja je naposled dokončal tudi »Peto« in jo 22. decembra 1808 predstavil dunajskemu občinstvu na dokaj nespretno organiziranem dobrodelnem koncertu v gledališču Theater an der Wien. Koncert, poimenovan kot Akademie, ki bi ga še danes lahko označili kot pravcato parado »nove glasbe« titanskih razsežnosti, je bil v celoti posvečen Beethovnovim delom, saj so na njem premierno izvedli tudi Šesto simfonijo, Koncert za klavir in orkester št. 4 v G-duru, Zborovsko fantazijo (predhodnico njegove Devete simfonije) in še nekaj drugih skladb. Dogodek naj bi po zapisu kronistov trajal skoraj štiri ure, orkester je imel preskromno število vaj, gostujočo sopranistko je mučila huda trema, pa še dvorana je bila ledeno mrzla. Poleg tega je Beethoven, ki je bil tudi dirigent koncerta, moral eno izmed skladb (Zborovsko fantazijo) ponovno začeti zaradi napake, ki je zmotila tako nastopajoče kot vse obiskovalce v dvorani. Njegove nerodne, a teatralične geste med dirigiranjem so povzročile, da je podrl nekaj svetilk in po nesreči udaril odrskega delavca. A kljub temu so te nezgode hitro zbledele v pozabo, saj so Peto simfonijo kmalu po praizvedbi sprejeli z navdušenjem, kar ji je odprlo pot v neminljivo slavo. Prepoznavne značilnosti te mojstrovine so dobro znane – ritmična udarnost in vitalnost, neprimerljiv občutek za dramo in domiselna struktura, pri čemer pa nas še danes lahko osupneta predvsem nenakriljiva kohezija in »varčnost« glasbenih elementov. Ta lastnost je temelj prvega stavka (Allegro con brio), ki je znan po svojem uvodnem štirizložnem motivu. Beethoven v nadaljevanju simfonije razišče skoraj vse izrazne možnosti te kratke glasbene zamisli in ustvari dramatično mojstrovino monumentalnih razsežnosti. Drugi stavek (Andante con moto) je eleganten niz variacij na dve temi. Prva tema je podana v As-duru in zazveni sveže ter nepričakovano, ko violončeli in viole zaigrajo eno najbolj očarljivih melodij, kar jih je skladatelj ustvaril. Druga tema je v C-duru in bolj triumfalne narave, kar prinese še en nenavaden, a osvežujoč prehod. V tej obliki dvojne variacije se Beethoven s presenetljivo eleganco loteva motivične izpeljave obeh kontrastnih tem, pri tem pa ustvari povsem drugačno vzdušje kot v prvem stavku. Tretji stavek (Allegro) je zasnovan v hitrem tempu scherza, s katerim je Beethoven že od svoje Druge simfonije naprej bolj ali manj dosledno nadomestil tradicionalno rabo menueta s triom. Stavek se začne skrivnostno, z arpeggiom v nižjih godalih, ki preide v akorde nejasnega pomena, nato pa ga nenadoma prekine silovit vstop rogov v unisonu. Osrednji del, imenovan trio, prinese zaželen glasbeni kontrast – na tem mestu violončeli in kontrabasi zaigrajo energično kontrapunktno pasažo, ki velja za eno najzahtevnejših v simfonični literaturi. Neprekinjen prehod (attacca) iz tretjega v zadnji stavek (Allegro – Presto) lahko označimo kot edinstven primer ustvarjanja orkestrskega crescenda s pomočjo timpanov, ki nas popeljejo do veličastnega finala. Prve violine igrajo nežno solistično pasažo, podprto s tihimi in zadržanimi toni drugih violin in viol. Ta melodična linija stopnjuje napetost, dokler se ne oglasi triumfalna tema v C-duru. Beethoven na tem mestu uvede tri pozavne, kontrafagot in piccolo – inštrumente, ki so bili dotlej značilni predvsem za operne orkestre. Ker se Beethoven posveti motivični obdelavi kar treh glavnih tem,  vključno s kratko in spokojno reminiscenco tretjega stavka, je zadnji stavek povsem pričakovano najdaljši med vsemi stavki simfonije. Zaključek, ki sledi, je zasnovan v obliki dolge kode, ki z udarnimi akordi C-dura odpravi sleherni dvom o prevladi svetlobe nad temo. Kot ugotavljajo številni poznavalci glasbene umetnosti, je Beethovnova Peta simfonija spregovorila v glasbenem jeziku, kakršnega dotlej še nihče ni slišal. Nemški glasbeni kritik Paul Bekker je med drugim zapisal: »Beethoven je bil skladatelj, ki je popolnoma razumel možnosti glasbe. Poznal je skrivne sile svojega duhovnega kraljestva … Bil je dovolj velik umetnik, da je uveljavil svojo voljo.« Bekkerjevi misli lahko dodamo še to, da je Beethovnova glasba segla daleč onkraj zabave, ponudila pogled v prihodnost glasbene umetnosti ter dokazala, da je prav glasba ključna in povzdigujoča sila življenja. Ali z besedami Leonarda Bernsteina: »Beethoven je prekršil vsa pravila in ustvaril dela dih jemajoče pravilnosti. Posedoval je prave dobrine, darove z nebes, moč, da nas na samem koncu prepriča: nekaj na tem svetu je vendarle prav.« Benjamin Virc   Biografija dirigenta Ivan Hut je leta 2005 diplomiral iz viole v razredu Milana Čunka na zagrebški Glasbeni akademiji. Že med študijem je osvojil številne nagrade na državnih tekmovanjih na Hrvaškem, med katerimi izstopata prvi nagradi v kategoriji solista leta 2000 in v kategoriji komornih zasedb leta 2003. Kot violist je nastopal v Nemčiji, Avstriji, Italiji, Sloveniji ter na Češkem in Madžarskem. Bil je član Splitskega komornega orkestra vse od njegove ustanovitve, z orkestrom pa je pod dirigentskim vodstvom Pavla Dešpalja in Ivana Repušića večkrat nastopil kot solist. Med letoma 2005 in 2010 je poučeval violo in vodil godalni orkester Glasbene šole Josipa Hatzeja. V tem času se je začel vedno bolj intenzivno ukvarjati z dirigiranjem in instrumentiranjem del za godalni ansambel, prav tako pa je bil še vedno aktiven kot violist, saj se je pridružil različnim komornim zasedbam z violinistko Antoinette Besak Gojak, pianistom Danijelom Detonijem in saksofonistom Gordanom Tudorom. Med letoma 2010 in 2013 je bil predsednik Zveze MAG (Mladi akademski glasbeniki Split). V tem času je v Splitu organiziral tri MAG festivale komorne glasbe in več kot 30 koncertov MAG sezone. Komorni orkester MAG je pod njegovim vodstvom izvedel več nastopov, med drugim sloviti Pergolesijev oratorij Stabat Mater ob tristoletnici skladateljevega rojstva, koncert v foyerju HNK Split ob izvedbi dogodka »Noč gledališča 2010« in humanitarni koncert za Zvezo MoST pod pokroviteljstvom nekdanjega predsednika Iva Josipovića. Leta 2013 je ustanovil godalni orkester Camerata Split, prav tako pa je deloval tudi kot producent koncertnega programa 59. Splitskega poletja in umetniški direktor Opere HNK Split v sezoni 2013/2014. Leta 2014 je začel študirati dirigiranje v razredu Hansa Leendersa na Umetniški univerzi Codarts v Rotterdamu. V tem času se je izpopolnjeval pri maestrih Kennethu Montgomeryju, Etiennu Siebensu in Antonyju Hermusu. Kot asistent profesorja Leendersa je sodeloval pri izvedbi projekta Univerze Codarts na Festivalu Gergijev v Rotterdamu. Leta 2016 je končal študij dirigiranja z izvedbo Puccinijeve opere Suor Angelica, še isto leto pa se je vpisal na magistrski študij dirigiranja (prav tako pri profesorju Leendersu), ki ga je zaključil leta 2018. Od takrat intenzivno sodeluje s številnimi priznanimi orkestri, kot so Sinfonia Rotterdam, Zagrebška filharmonija, Simfonični orkester HRT, komorna orkestra v Zadru in Varaždinu, Simfonični orkester Univerze v Guanajuato v Mehiki idr. Bil je štipendist Sklada Lovra in Lilly Matačić ter Fundacije Het Kersjes, ki spodbuja umetniški razvoj mladih dirigentov na Nizozemskem. Decembra 2020 je postal rezidenčni dirigent Dubrovniškega simfoničnega orkestra.   Biografija solista Koncertni pianist Ivan Ferčič je glasbeno izobraževanje začel na Glasbeni šoli v Mariboru na oddelkih za klavir in harmoniko in ga nadaljeval na Umetniški gimnaziji pri prof. Narcisu Grabarju in Sijavušu Gadžijevu (klavir, sedanji Konservatorij za glasbo v Ljubljani) ter Slavku Magdiću (harmonika). Leta 2003 je ob zaključku Umetniške gimnazije prejel diplomo dr. Romana Klasinca za izjemne umetniške dosežke. Še isto leto je bil sprejet na Akademijo za glasbo v Ljubljani, kjer je leta 2008 v razredu prof. Tatjane Ognjanovič diplomiral z odliko (summa cum laude). Udeležil se je mednarodnih klavirskih šol pri prof. Arbu Valdmi, Sijavušu Gadžijevu, Noelu Floresu, Martinu Hughesu, Jenöju Jandu, Janu Gottliebu Jiračku von Arnimu in Gottliebu Wallischu. Javno je nastopal kot solist in v komornih skupinah po Sloveniji, na Hrvaškem, v Avstriji in Italiji, Severni Makedoniji, na Češkem in v Veliki Britaniji ter na domačih ter tujih festivalih (tudi v okviru Evropske prestolnice kulture – Maribor 2012). Snemal je za Radio Slovenija. Kot solist na čembalu je nastopil z Mladinskim komornim orkestrom Maribor, igral je z Mariborsko filharmonijo, Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija, festivalskim orkestrom iz Marburga, pa tudi s Slovensko filharmonijo, kasneje še kot občasni član orkestra. Prejel je študentsko Prešernovo nagrado Akademije za glasbo v Ljubljani. V študijskem letu 2009/2010 je končal podiplomski specialistični študij v razredu prof. Tatjane Ognjanovič ter nato nastopil s Chopinovo Sonato za klavir št. 2 v b-molu na mednarodni konferenci Evropskega združenja klavirskih pedagogov v Ljubljani. Prav tako je bil povabljen v Cardiff, kjer je imel recital v okviru tamkajšnje EPTE in nato še v Salzburgu. Že med šolanjem se je udeležil nekaj mednarodnih in večine državnih tekmovanj. Prejel je več zlatih plaket, dosegel eno prvo in štiri druga mesta. Marca 2007 je na državnem tekmovanju v disciplini klavir v najvišji kategoriji (IIIb) prejel zlato plaketo in prvo nagrado. Državo Slovenijo je zastopal tudi na prvem mednarodnem tekmovanju pianistov iz vseh članic Evropske unije v organizaciji klavirskih pedagogov EPTA, ki se je odvilo konec junija 2009 v Pragi. Prejel je častno diplomo za izjemno interpretacijo Slik z razstave Modesta Musorgskega. Trenutno deluje na Konservatoriju za glasbo in balet Maribor.    
Preberi več

petek, 17. januar 2025

1. koncert za mlade

NAJAVA DOGODKA ZA TAKOJŠNJO OBJAVO  18. januar 2025, Kazinska dvorana  Simfonični orkester SNG Maribor Dirigent in čembalo Davorin Mori Solista Vivijana Rogina, violina, Petar Njegovan, viola Program Carl Stamitz: Sinfonia concertante za violino, violo in orkester št. 1 v D-duru Allegro moderato Romanca (Romanza) Rondo   Johann Sebastian Bach: Brandenburški koncert št. 5 v D-duru, BWV 1050.2 Allegro Adagio (Affettuoso) Allegro Solistki Oksana Peceny, violina, Alenka Goršic Ernst, flavta ***** Georg Friedrich Händel: Glasba za kraljevi ognjemet, suita v D-duru, HWV 351 Uvertura (Adagio – Allegro – Lentement – Allegro) Bourée La Paix (Largo alla siciliana) La Réjouissance (Allegro) Menuet I & II   Drage mlade poslušalke, poslušalci in vsi, ki radi prisluhnete glasbi, prav lepo pozdravljeni na prvem simfoničnem koncertu za mlade. Naše skupno glasbeno potovanje se to januarsko sobotno dopoldne začenja s spoznavanjem treh glasbenih del, ki so bila ustvarjena v prav tako treh različnih sestavljenih glasbenih oblikah – sinfonii concertante, concertu grossu in suiti. Četudi ti omenjeni glasbeni pojmi morda v tem trenutki niso znani, pa se bo marsikatera nejasnost po koncertu – vsaj tako upamo – gotovo razblinila, še posebej, če bomo pozorno prisluhnili igranju glasbenikov Simfoničnega orkestra SNG Maribor pod dirigentskim vodstvom Davorina Morija. Prav nikoli pa ni odveč osvežiti znanje in še enkrat pokukati v glasbeni slovarček, v katerem se skriva razlaga marsikatere neznane besede. Avtor prve skladbe, violinist in skladatelj Carl Stamitz (1745–1801), velja za pomembnega predstavnika mannheimske šole druge generacije, ki je v 18. stoletju značilno oblikovala glasbeni slog na prehodu med barokom in klasicizmom. Sinfonia concertante, ki je tudi naslov prve skladbe današnje glasbene matineje, je bila priljubljena glasbena oblika tega obdobja, ki po eni strani izkazuje značilnosti simfonije, po drugi plati pa se približuje zvrsti koncerta, v katerem lahko več solistov zavzame vlogo, enakovrednejšo orkestru, a ga ti pri svojem muziciranju vseeno ne zasenčijo, kot se to zgodi v številnih primerih poznejšega romantičnega solističnega koncerta z izrazito virtuoznostjo. A ker je v sinfonii concertante vseeno poudarjeno načelo koncertiranja, torej aktivnega glasbenega dialoga, ki lahko poteka v več smereh oziroma med več skupinami, to velikokrat pomeni, da so tako rekoč vsi glasbeni izvajalci – najsi bodo to solisti oziroma bolj ali manj velike skupine glasbil – med seboj enakovredni. Stamitzova Sinfonia concertante za violino, violo in orkester št. 1 v D-duru je zgleden primer skladbe, v kateri se oplajata jasna melodija in izrazna eleganca, ki sta značilni za mannheimski slog. Glasbeno delo izkazuje skladateljevo mojstrsko obvladovanje pisanja za oba solistična inštrumenta ter orkester. Viola, ki je nižje uglašena od violine in je v 18. stoletju in tudi še veliko pozneje pogosto veljala za spremljevalni inštrument, dobi v tej skladbi vidnejšo solistično vlogo, kar odraža Stamitzovo inovativnost in željo po raziskovanju tonskih barv in tehničnih zmožnosti tega inštrumenta. Sinfonia, ki je tukaj ne smemo zamenjati s simfonijo iz obdobja klasicizma, romantike in poznejših obdobij, je praviloma sestavljena iz treh stavkov – hitrega prvega stavka (Allegro), počasne(jše)ga drugega stavka (Adagio) in ponovno hitrega tretjega stavka (Rondo: Allegro). Prvi stavek je živahen in poln energije, ki se napaja v virtuoznem dialogu med violino in violo. Oba solistična inštrumenta se tekoče izmenjujeta in melodično dopolnjujeta, pri tem glasbenem »tekmovanju« pa ju s svojo prožno spremljavo spodbuja tudi orkester. Drugi stavek je počasen, nežen in obenem poln čustvenega naboja, ki ga še bolj podčrtuje umirjena spremljava orkestra. Zaključni stavek s svojimi krožnimi ponovitvami lahkotne glasbene teme prinaša vedro razpoloženje. Glasbena atmosfera pa postane v nadaljevanju še dodatno »začinjena« z dinamičnim dialogom obeh solistov in orkestra, v katerega so vtkani plesni ritmi in virtuozne pasaže, ki skladbo zaključijo z bleščečim vrhuncem. Druga glasbena stvaritev, ki ji bomo lahko prisluhnili med našim odkrivanjem glasbenih zakladov preteklosti, je Brandenburški koncert št. 5 v D-duru Johanna Sebastiana Bacha (1685–1750). Njegovih šest brandenburških koncertov lahko brez dvoma prištejemo med najprepoznavnejše in najpomembnejše umetniške vrhunce poznobaročne instrumentalne glasbe, ki nas še danes navdihujejo s svojo bogato glasbeno domišljijo, kontrapuktičnim tkanjem in melodično veličastnostjo. Koncerti so nastali v letu 1721, ko jih je Bach posvetil markizu Christianu Ludwigu Brandenburškemu, vendar so zaradi svoje težavnosti, ki ji dvorni glasbeniki v Köthenu domnevno niso bili kos, ostali neizvedeni v času markizovega življenja. Koncerti združujejo italijanski koncertni slog, še posebej Antonia Vivaldija, z nemško polifonijo in francosko plesno eleganco, s čimer so dosegli novo, kozmopolitsko raven evropskega baroka. Še posebej zanimiv je Brandenburški koncert št. 5, in sicer zaradi svoje inovativne oblike in izrazitega poudarka na čembalu. V njem namreč čembalo prvič v zgodovini glasbe preide iz zgolj spremljevalnega inštrumenta v povsem solistično vlogo, kar lahko razumemo kot pomembni mejnik v nadaljnjem razvoju klavirskega koncerta v obdobju klasicizma. Prvi stavek (Allegro) je razgiban, energičen, melodično neposreden in temelji na dialogu med tremi solisti – čembalom, flavto in violino – ter orkestrom. Solistični inštrumenti se izmenjujejo v melodičnih temah, ki jih orkester pogosto posnema, kar ustvarja bogato kontrapunktično tkanje. Najbolj revolucionaren element tega stavka je obsežna kadenca čembala tik pred koncem stavka, ki je izjemno virtuozna in sega daleč preko običajne vloge čembala kot inštrumenta, ki izvaja basso continuo. V tej kadenci Bach raziskuje vse tehnične in izrazne zmožnosti čembala, kar je redkost v baročni glasbi. Drugi stavek (Affettuoso) je rahločuten trio za flavto, violino in čembalo, v katerem orkester povsem utihne. Ta komorna zasedba ustvari intimno in skorajda melanholično vzdušje, prežeto z melodično eleganco in harmonsko subtilnostjo. Solisti se spontano, a kljub temu nadzorovano prepuščajo glasbenemu dialogu, v katerem se glasovi prepletajo v značilnem Bachovem kontrapunktičnem slogu. Melodije so navidezno preproste, a polne čustvene globine, kar ustvarja močan kontrast s tehnično zahtevnim prvim in tretjim stavkom. Tretji stavek je živahen rondo, ki temelji na plesnem ritmu in prikazuje Bachovo mojstrsko obvladovanje te oblike. Solistični inštrumenti in orkester se dinamično izmenjujejo, pri čemer vsak od njih prispeva k novemu ritmičnemu in melodičnemu pogonu skladbe. Tudi tukaj čembalo izstopa s svojimi okrasnimi figurami in virtuozno briljanco. Bach v tem stavku uporabi elemente ljudske glasbe, kar daje zaključku skladbe lahkotnejši značaj, vendar ohranja kompleksno strukturo baročnega kontrapunkta. Če povzamemo, je Bachov Brandenburški koncert št. 5 v D-duru glasbena mojstrovina, ki združuje tehnično briljantnost, melodično lepoto in kompozicijsko kompleksnost. Njegova inovativna uporaba čembala kot solističnega instrumenta in kontrapunktno bogastvo uvrščata to delo med najpomembnejše dosežke baročne glasbe. Poleg svoje zgodovinske vrednosti koncert ostaja brezčasen izraz Bachove genialnosti, ki še danes v polni meri navdušuje tako glasbenike kot občinstvo različnih generacij. Drugi del koncerta začenjamo s suito Glasba za kraljevi ognjemet (Music for the Royal Fireworks), HWV 351, ki velja za eno najslovitejših del nemškega skladatelja Georga Friedricha Händla (1685–1759), ki je večino svoje glasbene kariere preživel v Angliji. Händel je delo napisal leta 1749 na prošnjo kralja Jurija II. ob praznovanju podpisa Aachenskega miru, s katerim se je zaključila vojna za avstrijsko nasledstvo. Suita je bila premierno izvedena 27. aprila 1749 v londonskem Green Parku kot del velikega spektakla, ki se je zaključil z ognjemetom. Dogodek je spremljala preštevilna množica ljudi, glasba pa je kljub tehničnim težavam med ognjemetom požela velik uspeh. Händel je suito sprva napisal za veliko pihalno zasedbo, saj je želel kralj poudariti predvsem vojaški značaj praznovanja in veličastnost svoje vladavine, a ji je Händel kasneje dodal tudi godala za nadaljnje koncertne izvedbe, kar je še dodatno prispevalo k večji izrazni raznolikosti skladbe. Suito sestavlja šest stavkov, ki izražajo raznolikost razpoloženj in tempa, hkrati pa ohranjajo slovesnost in pompoznost, primerno kraljevemu praznovanju. Uvertura je tipično baročna z dvodelno zasnovo – počasnim uvodom, ki ga zaznamujejo poudarjeni akordi in slavnostni značaj, ter hitrejšim delom v kontrapunktno pregnetenem slogu. Moč in veličastnost sta upodobljeni z uporabo trobil in pihal, kar daje glasbi skoraj vojaški značaj. Drugi stavek (Bourrée) uvaja hitro in lahkotno gibanje v ritmu francoskega plesa, s tem pa prinaša pomemben razpoloženjski kontrast pompozni uverturi. Ples bourrée je energičen in poln življenja, njegova nalezljiva in spontana melodika pa spodbuja praznično vzdušje. Tretji stavek La Paix (Mir) v nas – kot pove že naslov – vzbuja občutek miru in spokojnosti, pri tem pa v simbolnem smislu namiguje tudi na praznovanje konca vojne. Händel je z liričnimi melodijami in zmerno harmonsko preprostostjo ustvaril občutek pomiritve in zadovoljstva. S svojo vedrino in celo razposajenim veseljem pa se kot čisto nasprotje miru izkaže stavek La Réjouissance (Veselje), v katerem prevladuje trobilna sekcija s svojimi triumfalnimi temami, udarnimi ritmi in slavnostnim razpoloženjem. Suita se zaključi z dvema menuetoma, ki prinašata plesno eleganco in umirjen zaključek. Menueta ohranjata slavnostni ton celotnega dela, hkrati pa prispevata k večji melodični in harmonski razgibanosti suite. Če povzamemo, izstopa Händlova Glasba za kraljevi ognjemet že zaradi svoje zasedbe, saj je bila prvotno napisana izključno za pihala in trobila, kar predstavlja redkost v njegovem opusu. Kljub temu pa suita ni izgubila glasbene prefinjenosti, saj zmore s svojimi močnimi in svetlimi zvoki vedno znova ustvariti veličasten učinek. Händel je s tem pokazal svojo sposobnost prilagajanja glasbenega sloga specifičnim okoliščinam in potrebam naročnika – v tem primeru angleškega kralja. Suita je bila že ob praizvedbi izjemno priljubljena in je ostala med najbolj priljubljenimi Händlovimi deli vse do danes. Njena veličastna zvočna podoba, ritmična udarnost in tehnična briljantnost so kot nalašč ustvarjeni za koncertni oder, še posebej za obeležitev posebnih, slavnostnih dogodkov. Neminljiva Glasba za kraljevi ognjemet, ki pod Händlovim skladateljskim peresom združuje kraljevo veličastnost, melodično lepoto in ritmično energijo, tako ostaja simbol baročnega razkošja, ki ni le spomin na pomemben zgodovinski trenutek doseženega miru, temveč nas še danes navdušuje s svojo brezčasno lepoto. Benjamin Virc ______________________________ Glasbeni slovarček Sinfonia concertante je glasbena zvrst iz predklasicističnega obdobja, ki združuje značilnosti simfonije in koncerta. V njej lahko nastopa več solistov, ki so lahko izrazito izpostavljeni, a še vedno tesno povezani z orkestrom kot celotno glasbeno zasedbo. Zvrst je znana po intenzivnem dialogu med solisti in orkestrom ter velja za predhodnico dvojnih in večsolističnih koncertov v poznejših obdobjih.   Concerto grosso je glasbena oblika iz obdobja baroka, kjer se manjša skupina solistov (concertino) izmenjuje z večjim orkestrom (ripieno), s katerim vzpostavlja glasbeni dialog. Značilna je za dinamično izmenjavo med solističnimi in orkestralnimi deli, ki ustvarja kontrast in bogato zvočno teksturo. Ta oblika je predhodnica sodobnega koncerta in je bila pogosto sestavljena iz več stavkov, med katerimi je bilo najpogostejše tridelno zaporedje v obliki hitrega, počasnega in hitrega stavka. Suita je glasbena oblika, ki združuje več krajših stavkov ali plesov, običajno v isti (ali paralelni) tonaliteti. Izvira iz baročne dobe, kjer je bila zasnovana kot zaporedje stiliziranih plesov, kot so allemande, courante, sarabanda in gigue. Sčasoma se je razvila v širšo obliko, ki je lahko vsebovala tudi uvod ali neplesne stavke, na primer uverturo. Suita je znana po raznolikosti značajev in izvajalskih tempov posameznih stavkov, ki skupaj ustvarjajo glasbeno celoto. Basso continuo je značilnost glasbe baročnega obdobja, kjer je harmonska spremljava zasnovana na stalni basovski liniji. To linijo izvajajo inštrumenti, ki igrajo basovske tone (npr. čembalo, orgle, lutnja ali viola da gamba), pri čemer izvajalec improvizira akorde in okraske na osnovi številk in simbolov, zapisanih nad ali pod notami (t. i. generalbas ali oštevilčeni bas). Basso continuo je v baroku predstavljal osnovo harmonske strukture skladb in je imel ključno vlogo pri oblikovanju zvočne celote v ansamblih in orkestrih. _________________________________   Biografija dirigenta Davorin Mori velja za enega najvidnejših predstavnikov slovenskih dirigentov mlajše generacije, ki je nase prvič opozoril na otvoritvenem festivalu Salzburškega poletnega festivala leta 2016, na katerem je z dunajskim zborom Philharmonia in Jazz kvartetom izvedel jazzovsko mašo Prayer Wheel Karena Asatriana. Klavir in dirigiranje je študiral pri Alexeiu Kornienku na Deželnem konservatoriju v Celovcu, klavir na salzburškem Mozarteumu pri Claudiusu Tanskem ter dirigiranje na dunajski Univerzi za glasbo in upodabljajoče umetnosti pri Johannesu Wildnerju in Andrésu Orozcu-Estradi. Redno sodeluje s Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija in je od jeseni 2024 tudi njegov stalni gostujoči dirigent. Med drugimi je dirigiral tudi Dunajskemu radijskemu orkestru, Orkestru Slovenske filharmonije, Kijevskemu simfoničnemu orkestru, Armenskemu državnemu orkestru in komornemu orkestru Camerata Sinfonica Austria, pri katerem deluje kot umetniški vodja. Med letoma 2021 in 2024 je bil asistent zborovodje Thomasa Langa v Dunajski državni operi, kot gostujoči zborovodja je deloval tudi v Operi Malmö. Sodeluje z operno družbo Pro Artes Vienna, s katero je na več avstrijskih festivalih  skupaj z orkestrom Camerata Sinfonica Austria izvedel opereti Vesela vdova in Pri belem konjičku, opero Janko in Metka ter več koncertov. S Klagenfurter Ensemble je prvič izvedel dve operi ameriškega skladatelja Erlinga Wolda, UKSUS in Daphnes Garten. Sodeloval je z zborom Capella Albertina Wien in z njim izvedel Händlov oratorij Mesija in Mendelssohnov oratorij Elija. Kot pianist je nastopil na festivalih Koroško poletje, Mednarodni festival umetnosti v Šanghaju, Imagine Festival Antwerpen, St. Pauler Kultursommer, Klasika v Celovcu (Klassik in Klagenfurt), Proms on Stage: mladi umetniki Linz, Festival Ljubljana idr. Kot solist je igral z Orkestrom Slovenske filharmonije, z Orkestrom Tonkünstler Spodnja Avstrije idr. Večkrat nastopa z mednarodno priznano slovensko mezzosopranistko Bernardo Fink. Od leta 2022 poučuje klavir na Univerzi za glasbo in upodabljajoče umetnosti na Dunaju.   Biografiji solistov Vivijana Rogina se je glasbeno izobraževala od petega leta, najprej v glasbeni šoli Velenje pri prof. Danici Koren, nato na Konservatoriju za glasbo in balet Ljubljana pri prof. Tatjani Špragar. V študijskem letu 2020/2021 je diplomirala v razredu prof. Vasilija Meljnikova na Akademiji za glasbo Univerze v Ljubljani. Že med študijem se je udeleževala številnih državnih in mednarodnih tekmovanja ter posegala po najvišjih nagradah. Nazadnje je prejela naziv absolutnega zmagovalca na tekmovanju Antonia Salierija v Legnanu leta 2018, dve leti pozneje pa je prejela Prešernovo nagrado Akademije za glasbo za izvedbo Mendelssohnovega violinskega koncerta ter vidne uspehe v okviru koncertne dejavnosti ter Bernekerjevo plaketo za umetniško udejstvovanje na Koroškem. Kot solistka na violini redno nastopa z različnimi orkestri, prvič že z osmimi leti z Godalnim orkestrom glasbene šole Velenje, leta 2017 s Simfoničnim orkestrom Cantabile in Sarasatejev Zigeunerweisen, leta 2019 je v Galussovi dvorani Cankarjevega doma z istim orkestrom izvedla Koncertno polonezo Wieniawskega. Po uspešno opravljeni avdiciji za solistične koncerte je marca 2020 v Slovenski filharmoniji izvedla Mendelssohnov violinski koncert v e-molu s Simfoničnim orkestrom RTV Slovenija pod taktirko Catherine Larsen-Maguire. Koncertira v različnih komornih zasedbah, družinskem kvaretu 4Strings, v duu s profesorjem Vasilijem Meljnikovem, sodelovala je tudi s Slovenskim godalnim sekstetom, v duu s pianistko Sae Lee pa je izvedla nekaj koncertov Glasbene mladine v Ljubljani. Od prejšnje sezone je zaposlena v Simfoničnem orkestru SNG Maribor. Dodatno se je izobraževala na različnih mojstrskih tečajih in seminarjih pri profesorjih, kot so Christophe Poiget, Igor Ozim, Wonji Kim, Vesna Stankovič, Nanežda Tokarieva, Sihana Badivuku, Martyn Vink, Nahman Sluchin in Lana Trotovšek. Violist Petar Njegovan je svoje glasbeno izobraževanje začel v razredu prof. Sanje Pančevski v Osnovni glasbeni šoli »Slavko Zlatić« v Poreču, šolanje je nadaljeval na Srednji glasbeni šoli »Ivan Matetić Ronjgov« na Reki v razredu prof. Danijela Trinajstića, maturiral pa v razredu prof. Krunoslava Marića. Prvo leto študija na Glasbeni akademiji v Zagrebu je zaključil v razredu profesorice Marije Čepulić, magistiral pa pri profesorju Emilu Cantorju na Akademiji za glasbo Univerze v Ljubljani. Je prejemnik več glasbenih nagrad doma in v tujini. Že v času srednješolskega izboraževanja in pozneje tudi študija je redno nastopal kot solist in sodeloval v različnih komornih zasedbah. Je član godalnega kvarteta 4Strings. Kot študent je igral v profesionalnih orkestrih, kot so Simfonični orkester RTV Slovenija, Simfonični orkester SNG Opera in balet Ljubljana, Orkester Slovenske filharmonije idr. Izpopolnjeval se je pri priznanih pedagogih in violistih, kot so Nobuko Imai, Garth Knox, Atar Arad, Vincent Royer in Martin Wink. Od leta 2022 je violist v Simfoničnem orkestru SNG Maribor.    
Preberi več

torek, 14. januar 2025

Premiera koprodukcije Drame SNG Maribor in Cankarjevega doma Ljubljana

SPOROČILO ZA JAVNOST ZA TAKOJŠNJO OBJAVO Jančarjev roman In ljubezen tudi v odrski priredbi Luke Marcena in Tatjane Doma MARIBOR, 14. JANUAR – V četrtek, 16., in v petek, 17. januarja 2025, bo v Dvorani Frana Žižka Slovenskega narodnega gledališča Maribor na sporedu premiera koprodukcije Drame SNG Maribor in Cankarjevega doma Ljubljana In ljubezen tudi Draga Jančarja v odrski priredbi Luke Marcena in Tatjane Doma v režiji Luke Marcena. Monumentalna mariborska zgodba brutalnega časa, kjer uzakonjeno sovraštvo trči v poetično metafiziko sanj, strahov in ljubezni.   Nastopili bodo Gaja Filač, Žan Koprivnik, Vladimir Vlaškalić, Mateja Pucko, Vojko Belšak, Davor Herga, Matevž Biber, Julija Klavžar, Irena Varga, Matija Stipanič, Nejc Ropret in Jakob Šfiligoj k. g. Premiera v Cankarjevem domu v Ljubljani bo 7. februarja 2025. Dramaturginja je Tatjana Doma, scenografinja Sara Slivnik, kostumografinja Ana Janc, skladatelj Mitja Vrhovnik Smrekar, koreografinja Lara Ekar Grlj, avtor videa Urban Zorko, lektorica Metka Damjan, oblikovalec svetlobe Andrej Hajdinjak, asistentka scenografinje Katarina Prislan. Zgodba monumentalnega romana In ljubezen tudi Draga Jančarja (1948) se začne z drobnim, skoraj naključnim dogodkom: dve dekleti stojita sredi mariborskega trga pred Kavarno Astoria in eno od njiju v mimoidočem pripadniku esesovskih enot prepozna znanca. Ta naključen pogled, ki je ujet v staro fotografijo, sproži dramatičen niz dogodkov, ki se zgodijo v izjemno zgoščenem času zadnjega leta vojne, spremenijo pa življenja za vedno – tako intimno kot družbeno. Droben pogled in sprva neobvezen klepet presunljivo in usodno preplete življenja posameznikov, ki se sprva niti ne zavedajo, na kakšen način in kako močno so njihova življenja prepletena. V času, ki mu je zavladalo sovraštvo, poskušajo vsi predvsem živeti in preživeti, pri tem pa zavarovati vsak svojo ljubezen ter ohraniti kar največ dostojanstva in človečnosti. A ta preprosta želja je izjemno nevarna. Turbulenten čas zgodovine in naraščanje nasilja v okupiranem Mariboru, med uporniki v pohorskih gozdovih, v koncentracijskem taborišču na severu Evrope in med povojnim prevzemanjem oblasti namreč pred preizkušnjo postavljajo vsakogar, tiste, ki so v tej zgodovinski blodnjavi človeštva nasilniki, žrtve ali oboje hkrati. In ljubezen tudi je tako morda naslov, ki zavaja, a hkrati upoveduje središčno moč, ki žene vse, ki se pojavijo. Toda tudi ljubezen se ob vsej svoji moči skrha in duh utrudi, kot je zapisano v neki Byronovi pesmi. Čeprav se vojna konča, orožje utihne, so posledice daljnosežne: časi po vojni so drugačni, predvsem pa so zaradi izkušnje vojne radikalno drugačni ljudje in odnosi med njimi. In ljubezen tudi ni le ne zgodovinski, ne vojni in ne ljubezenski roman, pa čeprav je vse to. V prvi vrsti je to intimna zgodba o uničujoči moči ljubezni – in sovraštva. Prav velika želja po ljubezni vsakogar od štirih glavnih pripovedovalcev zgodbe usodno zaznamuje. Skozi intimne zgodbe Sonje, Ludwiga, Valentina in Katice, ljudi z različnih koncev zgodovine, pa Jančar kot osrednjega protagonista pravzaprav postavlja mesto Maribor, njegove trge, ulice in ljudi, s tem pa mu postavi literarni spomenik. Uprizoritev v odrski adaptaciji režiserja Luke Marcena in dramaturginje Tatjane Doma za izhodišče jemlje Jančarjevo kompleksno mrežo intimnih človeških usod in pogledov na turbulenten čas zgodovine. S principom hitre, skoraj filmske montaže prepleta vinjete življenja, spominov in sanj, s tem pa omogoča kalejdoskop raznolikih optik: kadriranje pogledov in glasov, ki isti trenutek zgodovine doživljajo z različnih perspektiv, kar tok čas za vsakega od njih premakne v drugo smer, ob tem pa ponuja presenetljiva in presunljiva srečanja. Tako kot Jančarjeva predloga tudi uprizoritev prepleta brutalno naturalističnost življenja s poetičnostjo in metafiziko sanj, strahov in ljubezni. In ljubezen tudi tako ni historični pogled na dogodke druge svetovne vojne v mestu Mariboru, ampak predvsem opomnik današnjemu turbulentnemu trenutku, kako pomembna je človečnost. Da ljubezen lahko preživi, ni dovolj samo ljubezen.
Preberi več

In ljubezen tudi

Poglej slike

Janko in Metka

Poglej slike

Plameni Pariza

Poglej slike

Malomeščanska svatba

Poglej slike

Mož, ki je ukrotil strelo: Genialni izumi Nikole Tesle

Poglej slike

Lucia di Lammermoor

Poglej slike

Ženske na oblasti

Poglej slike

Immaculata

Poglej slike

Tosca

Poglej slike

Amadeus

Poglej slike

Prizori iz zakonskega življenja

Poglej slike

Grk Zorba

Poglej slike

Tartuffe

Poglej slike

Lastovka (La rondine)

Poglej slike

Pod svobodnim soncem

Poglej slike

Planinska roža

Poglej slike

Prometej: ena lepa apokalipsa

Poglej slike

Prometej: ena lepa apokalipsa – FOTOGRAFIJE Z VAJ

Poglej slike

Monolog za živeče v času izumrtja

Poglej slike

Faust

Poglej slike

Knjiga o džungli

Poglej slike

Čarobna piščal

Poglej slike

Pijani

Poglej slike

Manon Lescaut

Poglej slike

Dogodek v mestu Gogi

Poglej slike

BALETNI TRIPTIH Edward Clug: APERTURE

Poglej slike

BALETNI TRIPTIH Johan Inger: RAIN DOGS

Poglej slike

BALETNI TRIPTIH Gaj Žmavc: MYTH

Poglej slike

Kako sem se naučila voziti

Poglej slike

Don Carlo

Poglej slike

Frank V.

Poglej slike

Romeo in Julija

Poglej slike

Madame Bovary

Poglej slike

Samo ne se ustavit!

Poglej slike

Tesla

Poglej slike

La Gioconda

Poglej slike

Elektri pristoji črnina

Poglej slike

Rdeča kapuca

Poglej slike

Romeo in Julija

Poglej slike

Carmina Burana

Poglej slike

Vanja, Sonja, Maša in Špik

Poglej slike

Farma Orwell

Poglej slike

Le Sacre du Printemps

Poglej slike

Mica pri babici

Poglej slike

Alan Kavčič, odnosi z javnostmi SNG Maribor

Telefon: 02 250 61 39