marec 2025
februar 2025
januar 2025
december 2024
november 2024
oktober 2024
september 2024
julij 2024
junij 2024
maj 2024
april 2024
marec 2024
februar 2024
januar 2024
december 2023
november 2023
oktober 2023
september 2023
avgust 2023
julij 2023
junij 2023
maj 2023
april 2023
marec 2023
februar 2023
januar 2023
december 2022
november 2022
september 2022
julij 2022
junij 2022
maj 2022
april 2022
marec 2022
februar 2022
december 2021
november 2021
oktober 2021
september 2021
avgust 2021

ponedeljek, 17. marec 2025

JANKO GLAZER, PESNIK POHORJA

Drama SNG Maribor v sodelovanju z Univerzitetno knjižnico Maribor, s Pokrajinskim arhivom Maribor, z Mariborsko knjižnico, z Zavodom RAST Ruše in s Prvo gimnazijo Maribor vabi na literarni dogodek JANKO GLAZER, PESNIK POHORJA v počastitev 50. obletnice smrti Janka Glazerja – pesnika, bibliotekarja, literarnega in kulturnega zgodovinarja, urednika ter dolgoletnega ravnatelja Študijske (danes Univerzitetne) knjižnice Maribor, dijaka in profesorja klasične gimnazije (danes Prve gimnazije) –, svetovnega dneva poezije in Glazerjevega rojstnega dne. V letu 2025 mineva 50 let od smrti Janka Glazerja, pesnika Pohorja, katerega lirika je zaznamovana z občutjem časa, narave in z iskanjem ubranosti s samim seboj ter s svetom okrog sebe. S svojim raznovrstnim delom je Glazer prepoznavno oblikoval kulturno podobo Maribora in Štajerske 20. stoletja. Svojo občutljivost, iz katere je rasla njegova poezija, je združeval z zgodovinsko zavestjo in s predanostjo knjižničarskemu delu in z zavezo po ohranjanju slovenske kulturne dediščine. Literarni dogodek, v katerem je dramaturginja mariborske Drame Maja Borin povezala življenje, delo in poezijo »štajerskega Prešerna«, bosta vodila igralca mariborske Drame Mateja Pucko in Davor Herga.
  1. marec 2025 ob 19.00 – Knjižnica Janka Glazerja Rušein ogled razstave »Janko Glazer v zasebnem življenju« v Galeriji Mirka Vovška v Domu kulture v Rušah
  2. marec 2025 ob 11.00 – Glazerjeva dvorana v Univerzitetni knjižnici Maribor in ogled Glazerjeve knjižnice pod vodstvom dr. Vlaste Stavbar
  3. april 2025 ob 18.00 – Knjižnica Lovrenc na Pohorju
  4. maj 2025 ob 10.30 – Prvi oder Prve gimnazije Maribor
  5. maj 2025 ob 18.00 – Knjižnica Pekre
 
Preberi več

ponedeljek, 17. marec 2025

3. koncert Simfoničnega cikla

NAJAVA DOGODKA ZA TAKOJŠNJO OBJAVO 3. koncert Simfoničnega cikla 20. marec 2025, Dvorana Ondine Otta Klasinc Simfonični orkester SNG Maribor Dirigentka Mojca Lavrenčič Solist Mak Grgić, kitara Koncertni mojster Saša Olenjuk Uroš Krek: Sinfonia per archi I. Pozivanje II. Prebujenje III. Odziv Joaquín Rodrigo: Koncert za slavje za kitaro in orkester (Concierto para una fiesta) Allegro deciso Andante calmo Allegro moderato ***** Franz Schubert: Simfonija št. 5 v B-duru, D. 485 Allegro Andante con moto Menuetto: Allegro molto – Trio – Menuetto Allegro vivace   Skladatelj, pedagog in akademik Uroš Krek (1922–2008) se je v slovensko glasbeno krajino 20. stoletja zapisal predvsem kot premišljen ustvarjalec glasbe različnih zvrsti. Študij kompozicije v razredu Lucijana Marije Škerjanca na ljubljanski Akademiji za glasbo je zaključil leta 1947. Deloval je kot urednik simfoničnih oddaj, kasneje pa kot glavni glasbeni urednik na RTV Slovenija. Tesen stik z ljudsko glasbo, zlasti slovensko, je ohranjal tudi kot raziskovalec na Glasbenonarodopisnem inštitutu v Ljubljani, kjer je deloval med letoma 1958 in 1968. Med letoma 1968 in 1982 je poučeval na Akademiji za glasbo v Ljubljani na Inštitutu za etnomuzikologijo kot profesor kompozicije in glasbene teorije. Vrsto let je bil tudi predsednik Društva slovenskih skladateljev. Krekova glasba je bila močno zaznamovana z glasbo zgodnjega 20. stoletja in neoklasicističnimi estetskimi načeli, hkrati pa je pogosto vključevala folklorne elemente. Njegov opus zajema skoraj vse instrumentalne in vokalne zasedbe, najizraziteje pa je ustvarjal za godala. Pisal je tudi gledališko in filmsko glasbo. Med njegovimi deli izstopajo Simfonietta (1951), Koncert za violino in orkester, Concertino za piccolo in orkester ter Koncert za rog in godalni orkester, pomemben je tudi njegov prispevek k zborovski in komorni glasbi. Že površen vpogled v Krekovo glasbeno ustvarjanje nakazuje razdelitev njegovega umetniškega opusa na štiri obdobja: zgodnji neoklasicistični fazi, v kateri je oblikoval svoj slog (1946–1958), je tako najprej sledilo obdobje vpliva slovenske ljudske glasbe (1958–1969), medtem ko sta za zadnji dve ustvarjalni obdobji značilna predvsem bodisi formalistični naslon na uporabo melodičnih celic kot ključni aspekt njegove kompozicijske tehnike (1970–1980) bodisi glasbenoestetski eklekticizem (od 1980 dalje), v katerem je združil značilnosti prejšnjih obdobij. Toda podrobnejše poznavanje njegovih del razkriva, da so te glasbenopoetične razdelitve le približne, saj se v Krekovi glasbi zrcali bogata paleta tehnik brez ostrih slogovnih prelomov. Krek je namreč svoj slog razvijal evolucijsko, s premišljeno organizirano glasbeno govorico, ki neposredno in učinkovito komunicira s poslušalcem. Njegov glasbeni idiom se kljub občasnemu vključevanju novih tehnik nikoli ni prevešal v izrazit avantgardizem, ampak je ostal vselej trdno zasnovan na premišljeni zvočni izkušnji in mojstrskem izkoriščanju izraznih zmožnosti vokala in različnih instrumentalov, pri čemer zavzemajo prav posebno mesto godala. Kot je zapisal britanski muzikolog Niall O’Loughlin, je Krek v svoji Sinfonii per archi (Simfoniji za godala) povsem pretrgal z lastno poetiko, tako v formalni zasnovi tristavčne skladbe kakor tudi glede drugih aspektov lastnega sloga. Kompozicija, ki jo je Krek ustvaril leta 1973, kljub razmeroma kratkemu trajanju (15 minut) predstavlja pomenljivo prelomnico v njegovem opusu, kar se kaže predvsem v suverenem in nekonvencionalnem obvladovanju glasbenega materiala, ki obsega svobodno koordinirane glasbene linije, zlasti ostinate, opazna pa je tudi pogostejša uporaba ostrih in fragmentiranih melodičnih linij, pri čemer se je skladatelj osredotočal na kratka tonska zaporedja, ki jih je podvrgel intenzivni motivični obdelavi. Tudi sopostavitve glasbenega materiala, motivov, harmonij in tekstur so pogosto nenadne in kontrastne. Vsi trije stavki imajo na videz običajne oznake tempov – prvi je zmerno počasen, drugi počasen, tretji pa dokaj hiter –, medtem ko njihovi naslovi – Pozivanje, Prebujenje in Odziv – bolj kot konkretnost vsebine ali program razkrivajo fenomenološki oziroma dialektični odnos med glasbeno idejo in njenimi motivičnimi izpeljavami, pri čemer se kot pomembna referenčna točka izkazuje ton E, s katerim se začenja fugato v prvem stavku. Eden izmed izrazitejših glasbenih elementov v skladbi je oktavni skok, ki pogosto uvaja nove fraze. Ta skok je včasih spremenjen za polton, spet drugič pa je vključen še en vmesni ton, kot denimo kvarta. V drugem stavku prevladuje zmanjšana oktava, ki je bila prvič predstavljena že v prvem stavku. Pojavlja se tako v vzpenjajoči kot padajoči obliki, z vmesnim tonom (najpogosteje terco) ali brez njega. Redkeje se pojavlja mala nona, medtem ko lahko v sklepnem stavku zasledimo pogosto uporabo oktavnih skokov, male none in velike sekste, kar prispeva k izrazni dinamičnosti skladbe. Krek se v kontekstu modernističnega impulza povojnih generacij glasbenih ustvarjalcev izogiba strogi tonalnosti, saj ne uporablja harmonskih zaporedij, ki bi vzpostavljala jasen tonalni center, kljub temu pa so v njegovi zvočni teksturi pogosto prisotni tako durovi kot molovi trozvoki, kar ustvarja specifično zvočno ravnovesje med tradicionalnimi in sodobnimi izraznimi sredstvi. Joaquín Rodrigo (1901–1999) velja za enega najpomembnejših španskih skladateljev 20. stoletja. Rodil se je v Saguntu v Valencii in pri štirih letih oslepel zaradi davice – toda ta težka življenjska preizkušnja ga ni ovirala, ampak celo spodbudila k razvoju svojega edinstvenega glasbenega daru. Glasbo je začel študirati v Valencii, kasneje pa v Parizu pri slovitem Paulu Dukasu. Med študijem v Franciji se je povezal z evropskimi avantgardnimi glasbenimi tokovi, a je kljub temu ostal zvest španskemu nacionalnemu slogu z značilnim zvočnim koloritom in jasno izraženo tonalnostjo. Njegova najbolj znana skladba, Concierto de Aranjuez (1939), je še danes ena najslavnejših kompozicij za klasično kitaro in orkester, ki je nemudoma po praizvedbi leta 1940 utrdila njegov mednarodni ugled. Rodrigo se je v omenjenem koncertu izkazal kot mojster orkestracije, v okviru katere je znal (v akustičnem smislu) razmeroma tiho kitaro predstaviti kot virtuozen solistični inštrument v dialogu z bogato orkestrsko teksturo; poleg tega pa je svoje skladateljsko pero večkrat preizkusil tudi v ustvarjanju koncertov za različne inštrumente ter pisanju komornih, vokalnih in odrskih del, zlasti zarzuel, zborov in samospevov. Čeprav je Rodrigo večino življenja ostal zvest tradicionalnim glasbenim oblikam, je s svojim slogom odločilno zaznamoval 20. stoletje in špansko glasbo približal svetovnemu občinstvu. Njegova dela pogosto temeljijo na barvitih harmonskih prepletih in subtilnih ritmičnih figurah, ki črpajo iz bogate dediščine španske ljudske glasbe. V času Francojevega režima so bila njegova dela ena redkih, ki so predstavljala špansko glasbo v tujini. Kljub vzponu nove generacije skladateljev v 50. in 60. letih 20. stoletja, ki so vnašali inovacije v špansko glasbo, je Rodrigo ohranil svojo prepoznavno identiteto in prejel številna mednarodna priznanja, vključno s častnim doktoratom Univerze v Salamanci leta 1964. Leta 1976 je Houstonska filharmonija pri njem naročila simfonično pesnitev A la busca del más allá (V iskanju posmrtnega življenja) ob praznovanju dvestote obletnice ZDA, leta 1978 pa je napisal Concierto pastoral (Pastoralni koncert) za legendarnega flavtista Jamesa Galwaya. Ko je Rodrigo umrl leta 1999, je v starosti 97 let zapustil bogato glasbeno dediščino, ki še danes navdihuje glasbenike po vsem svetu. Ena njegovih zadnjih in tehnično najzahtevnejših skladb je Concierto para una fiesta (Koncert za slavje) iz leta 1982, ki je tudi njegovo zadnje dokončano delo. Skladbo sta naročila William in Carol McKay iz ameriške zvezne države Teksas, ki naj bi bila glasbeno darilo ob debitantski predstavitvi njunih hčera Alden in Lauri pred izbrano družbo. Morda prav ta priložnostna narava skladbe, ki so jo 5. marca 1983 pod vodstvom Johna Giordana izvedli kitarist Pepe Romero in orkester Texas Little Symphony v Podeželskem klubu Ridglea v Fort Worthu, vsaj deloma pojasnjuje, zakaj koncert ne dosega izrazne globine Concierta de Aranjuez, čeprav vsebuje značilne elemente Rodrigovega sloga, kot so čutna melodika, harmonska toplina in španski plesni ritmi. Struktura skladbe sledi klasični zasnovi koncerta – prvi stavek (Allegro deciso) uvaja dve glavni temi v a-molu in d-molu, ki po skladateljevih besedah prinašata značilno atmosfero španske Valencie. Drugi, počasni stavek (Andante calmo) spominja na osrednji del Concierta de Aranjuez, saj se lirična tema oglasi v angleškem rogu, kar ustvarja prepoznavno melanholično atmosfero, medtem ko sklepni stavek (Allegro moderato) prinaša temperamentne andaluzijske ritmične in melodične prvine, ki skladbo zaključijo – kot zahtevajo okoliščine priložnostnega dogodka – v slovesnem in živahnem duhu. Franz Schubert (1797–1828) je kot Dunajčan odraščal v senci Ludwiga van Beethovna, znamenitega someščana, ki je v tistem času močno zaznamoval glasbeni svet. Leta 1815, pri rosnih osemnajstih letih, je Schubert doživel izjemen ustvarjalni izbruh, saj je tako rekoč vsak drugi dan dokončal kak nov samospev, že naslednje leto pa ga je začela vedno bolj privlačiti tudi simfonična oblika. Aprila istega leta je dokončal Simfonijo št. 4 v c-molu, ki jo je naslovil kot »Tragično«, le pol leta kasneje pa se je že lotil povsem drugačnega »projekta«, Simfonije št. 5 v B-duru. Če se je še pri njegovi »Četrti« zdelo, da ga je preganjala Beethovnova senca in da se še ni mogel povsem otresti njegovega vpliva, pa se v »Peti« jasno nakazuje trenutek osvoboditve izpod Beethovnovega simfoničnega jarma. Kot zanimivost velja omeniti, da se omenjena simfonija v muzikološki literaturi pogosto opisuje kot poklon vélikima klasikoma Mozartu in Haydnu, pri čemer se jo nemalokrat omalovažuje kot »lahkotno« – toda ali to pomeni, da simfonija ne dosega standardov, ki jih je postavil Beethoven – ali celo Schubert sam? Nikakor ne – prav nasprotno: če na to »lahkotnost« pogledamo iz drugega zornega kota, bi tedaj devetnajstletnemu Schubertu prav ta lahkotnost pomenila najvišje priznanje, saj mu v tej simfoniji uspe preseči težnost, ali vsaj v glasbenem smislu obvladati njene sile. Z vrnitvijo k starejšim mojstrom simfonike in z zavestnim odmikom od Beethovnovega simfoničnega modela je Schubert na neki način razbremenil lastno ustvarjalnost in pri tem odkril svoj edinstveni simfonični glas, kar se zrcali tudi v lahkotnejši in nemara bolj prefinjeni orkestraciji, pri čemer velja omeniti, da je simfonija poleg godalnega ansambla napisana le z eno flavto, dvema oboama, dvema fagotoma in dvema rogovoma, medtem ko so povsem izpuščeni klarineti, trobente in pavke. V nasprotju s številnimi simfonijami tedanjega časa tokrat na začetku ni nikjer zaslediti resnobnega, temačnega adagia ali s patetiko pregnetene introdukcije – komaj se poslušalec zave, že se oglasi prva tema. Svež, neobremenjen začetek prvega stavka (Allegro) je zvočno utelešenje lahkotnosti in tako rekoč razsvetljenski ideal zvočne arhitekture. Poskočne in spevne teme zaznamuje značilna Schubertova kromatika, ki namesto povečevanja dramatičnosti tonske ekspresije neprestano poganja glasbeni tok naprej, pri tem pa ustvarja občutek lebdenja in vnaša harmonska presenečenja. Takoj ko se pojavi druga tema, jo dopolni vzpenjajoča se linija, ki daje občutek zračnosti – motiv dviganja pa se ponovi skozi celotno simfonijo, še posebej v reprizi, kjer se zdi, da se toni dobesedno izstrelijo v glasbeni prostor. Če prvi stavek predstavlja skok, je drugi stavek (Andante con moto) mehek pristanek. Njegova spevnost ter tu in tam skorajda otožen vzdih spominjata na Mozarta, toda Schubert ostaja neizbrisno svoj – gibanje ohranja z značilnimi kratkimi, vzpenjajočimi se kromatičnimi pasažami, ki (p)ostajajo njegov prepoznavni znak. Tudi Menuet se sprva zdi tipični plesni stavek, vendar pa se mora tudi Schubert kot plesalec prej ali slej soočiti s težnostjo, zato ne preseneča, da lahko z ušesi zaznamo postopno pristajanje na tla – skoraj si lahko predstavljamo plesalčeva stopala, ki se dvignejo in nato spustijo z zaželeno eleganco in gracioznostjo. Podobno gesto galantnosti lahko zaznamo tudi v Triu, v katerem glasbeni tok nežno nosi plesalce s svojim rahločutnim valovanjem. Mnogi vidijo v tem stavku, zapisanem v g-molu, poklon Mozartovi Simfoniji št. 40 v isti tonaliteti, ki je na Schuberta nedvomno pustila močan vtis. Finale (Allegro vivace), ki je najdaljši izmed vseh stavkov, svojo identiteto gradi na plesnem značaju menueta. Tako kot prvi stavek je poskočen, igriv in pregneten s številnimi harmonskimi presenečenji ter kromatičnimi zasuki, ki jasno izrisujejo Schubertov avtorski pečat. Lahkotnost in vedrina njegove Pete simfonije se tako v življenju skladatelja, ki so ga sicer zaznamovali trpljenje, bolezen in razočaranje, kažeta skoraj kot simbol nedosegljive osebne sreče, obenem pa kot zvočna utelesitev z močnim pridihom nostalgije po izgubljenih idealih klasicizma, za katere se zdi, da so obenem tako blizu, a hkrati že nepreklicno del zbledele preteklosti. Benjamin Virc   Biografija dirigentke Mojca Lavrenčič (1993) je ena vodilnih dirigentk mlajše generacije v Sloveniji, ki jo odlikuje vsestranska glasbena radovednost. Študij dirigiranja je z odliko (summa cum laude) zaključila na Akademiji za glasbo v Ljubljani pod mentorstvom Marka Letonje in Simona Dvoršaka, študij čembala pa na prestižni Schola Cantorum Basiliensis pri Andreu Marconu. Za izjemne umetniške dosežke je prejela študentsko Prešernovo nagrado in številna priznanja na mednarodnih tekmovanjih. Kot dirigentka in asistentka je sodelovala s SNG Opera in balet Ljubljana, Slovenskim komornim glasbenim gledališčem (SKGG) ter z uglednimi domačimi in tujimi dirigenti, kot so Marko Hribernik, Simon Krečič, Loris Voltolini, Igor Švara, Aleksandar Spasić, Živa Ploj Peršuh, Simon Dvoršak, David Švec, Jaroslav Kyzlink, Kevin Rhodes, Philipp von Steinaecker idr. Prav tako je sodelovala z vrhunskimi režiserji, kot so Frank Van Laecke, Alessio Pizzech, Jiři Nekvasil, Vinko Möderndorfer, Aleksandar Popovski, Jernej Lorenci, Matjaž Farič, Rocc, Lutz Hochstraate, Eva Hribernik in Yulia Roschina, ter s priznanimi koreografi, kot so José Carlos Martínez, Jean-Sébastien Colau, Vincenzo Veneruso, Howard Quintero Lopez, Ivan Peternelj in Lukas Zuschlag. Vodila je izvedbe pomembnih glasbenogledaliških produkcij, kot so Hoffmannove pripovedke, Prodana nevesta, Devica Orleanska, Lepotica in zver, Dnevnik Ane Frank ter baletov Ljubezen, Gusar in Giselle. V SKGG je dirigirala tudi praizvedbo otroške opere Gospod in hruške Dušana Bavdka. Marca 2023 je na povabilo baletnega vodje Jeana-Sébastiena Colaua in koreografa Joséja Carlosa Martíneza debitirala kot dirigentka baletne produkcije Gusar v palermskem Teatru Massimu. V omenjeno gledališče se je vrnila že naslednje leto – a tokrat kot dirigentka baletnih produkcij Pepelka in Hrestač. Med pomembne preboje v njeni karieri lahko štejemo tudi vodenje orkestra Nacionalne opere v Parizu na kar štirih baletnih večerih ob otvoritvi sezone 2024/2025 v prestižni Palači Garnier. Dejavna je tudi pri spodbujanju mlade glasbene ustvarjalnosti in širjenju kulturne zavesti v Sloveniji; je soustanoviteljica simfoničnega orkestra Grex Symphoniacorum Univerze v Ljubljani, Kapele Jezuitskega kolegija in tamburaškega orkestra Tamburjaši, prav tako pa prireja zanimive glasbene dogodke z naslovom »Dvoriščni koncerti«. V sezoni 2024/2025 bo v Operi SNG Maribor debitirala kot glavna dirigentka premierne produkcije francoske opere Hamlet Ambroisa Thomasa.   Biografija solista Mak Grgić (rojen let 1987 v Ljubljani), trikratni nominiranec za nagrado Grammy, je eden najprepoznavnejših kitaristov svoje generacije, ki ga New York Times opisuje kot »nadarjenega mladega kitarista«, Washington Post pa kot »glasbenika, ki ga velja pozorno spremljati«. Njegov raznolik repertoar sega od balkanske etnične glasbe, baroka, sodobne klasične glasbe, pa vse do avantgarde in mikrotonalne glasbe. Leta 2018 ga je legendarna kanadska kantavtorica k. d. lang povabila, da otvori severnoameriški del njene turneje Ingénue Redux. Kitaro je študiral pri Anteju Čagalju v Zagrebu, kasneje pa pri Álvaru Pierriju na Univerzi za glasbo in uprizoritveno umetnost na Dunaju. Svojo profesionalno kariero je začel pri 22 letih z izvedbo slovitega Rodrigovega Koncerta iz Aranjueza ob spremljavi Sanktpeterburškega simfoničnega orkestra pod vodstvom dirigenta Vladimirja Landeja. Kot prvi kitarist v zgodovini Univerze Južne Kalifornije (USC) je bil sprejet v prestižni program »Artist Diploma«. Trenutno poučuje na Univerzi Južne Karoline. Kot izvajalec in promotor nove glasbe je naročil številna dela, med drugim Michaela Gordona, Julie Adolphe, Nine Šenk, Leona Firšta in Hakkija Cengiza Erena. Leta 2022 je premierno izvedel nov kitarski koncert Borders Michaela Abelsa, nove kompozicije za kitaro pa naroča pri priznanih skladateljih, kot so Vito Žuraj, Austin Wintory in Christopher Tin. Vsako leto odigra skoraj 90 koncertov, bodisi kot solist ali v sodelovanju z vrhunskimi glasbeniki, kot so denimo JACK Quartet, Assad Brothers, Augustin Hadelich in Clive Greensmith. Nastopa po vsem svetu, od dunajskega Musikvereina na Dunaju do newyorškega Carnegie Halla, pa vse do Azije. Aktualno koncertno sezono 2024/2025 so oziroma bodo zaznamovali koncerti s Pacifiško filharmonijo, Filharmonijo Charleston ter praizvedba Abelsovega koncerta Borders z Orkestrom ameriških skladateljev v prestižni newyorški dvorani Carnegie Hall. Kot ustvarjalec, ki veliko snema v glasbenem studiu, raziskuje nove dimenzije kitarskega zvoka. Njegov album Entourer, ki promovira slovensko glasbo z deli Leona Firšta in Nine Šenk, je med drugim prejel nominacijo za grammyja. Drugi albumi, kot so Balkanisms, MAKrotonal in Mak|Bach, se sprehajajo med etnično, mikrotonalno in zgodnjo glasbo, medtem ko prihajajoči glasbeni projekt s Simfoniki RTV Slovenija vključuje snemanje Rodrigovega Koncerta iz Aranjueza in Abelsovega koncerta Borders.
Preberi več

petek, 7. marec 2025

2. koncert za mlade

NAJAVA DOGODKA ZA TAKOJŠNJO OBJAVO Ženski zbor Opere SNG Maribor Dirigent: Matteo Salvemini Solistka: Anna Fernández Torres, klavir 2. marec 2025, Kazinska dvorana   Gabriel Fauré: Le ruisseau (Potok), op. 20, solistka: Nina Hvalec, sopran Claude Debussy, prir. Alan Raines: Nuit d’étoiles (Zvezdna noč), L. 2 Léo Delibes: Choeur des frileuses (Zbor prezeblih deklet), solistki: Katarina Barbara Krnjak Reis, sopran, Monika Bezjak, alt Felix Mendelssohn-Bartholdy, prir. anon.: Auf Flügel des Gesanges (Na krilih pesmi) Richard Wagner: Summ und brumm, du gutes Rädchen (Vrti in sukaj se, kolesce pridno), zbor iz opere Der fliegende Holländer (Večni mornar), solistka: Valentina Jerenec Šmigoc, sopran Georges Bizet: Au secours! (Na pomoč!), ženski zbor iz opere Carmen Arthur Sullivan: Tripping Hither, Tripping Thither (Spotikljaj sem, spotikljaj tja), zbor iz opere Iolanthe (Jolanta), solistki: Nina Hvalec, sopran, Mojca Potrč, alt Giacomo Puccini: Madrigal iz opere Manon Lescaut, solistka: Nataša Žlender, sopran Giuseppe Verdi: Noi siamo zingarelle (Mi smo ciganke), zbor cigank iz opere La traviata, solistka: Leonida Sabo, sopran Vincenzo Bellini: Che rechi tu? (Kaj prinašaš?), zbor družic iz opere Il pirata (Gusar), solistka: Valentina Jerenec Šmigoc, sopran Gaetano Donizetti: Sarà possibile? (Je to mogoče?), zbor iz komične opere L’elisir d’amore (Ljubezenski napoj), solistka: Terezija Potočnik Škofič, sopran Gioacchino Rossini: Dall’oriente l’astro del giorno (Na vzhodu vzhaja zvezda dneva), zbor iz opere Ermione (Hermiona), solistka: Leonida Sabo, sopran ***** Drage mlade obiskovalke, dragi mladi obiskovalci nocojšnjega koncerta! Skladbe, ki jim boste prisluhnili na današnjem koncertu, nam lahko že zaradi svoje zvrstne raznolikosti dajo širok pogled na bogat mozaik vokalne in vokalno-inštrumentalne glasbe evropske romantike. Glasbena dela, ki so bila napisana ali prirejena za ženski zbor, samospevi ter odlomki iz večjih glasbenogledaliških del namreč s svojo melodičnostjo, lirično izpovednostjo in bogastvom harmonij že vrsto desetletij navdušujejo občinstvo po vsem svetu. Prvi del koncerta začenjamo s samospevom Le ruisseau (Potok) Gabriela Fauréja, v katerem se mehka melodična linija in subtilna harmonija stapljata v nežno, skorajda impresionistično glasbeno sliko, medtem ko nam skladba Nuit d’étoiles (Zvezdna noč) Clauda Debussyja s svojo nežno melanholijo in harmonskimi barvami pričara zasanjanost med opazovanjem zvezd na nočnem nebu. V nadaljevanju koncerta lahko prisluhnemo glasbenim upodobitvam različnih razpoloženj in tudi povsem vsakdanjih življenjskih situacij. Léo Delibes, ki je znan po svojem občutku za zvočno barvitost in eleganco, nam s svojim Zborom prezeblih deklet (Chœur des frileuses), ki ga je pregnetel z ljubkimi melodijami, po načelu zvočnega posnemanja naslika prepričljiv prizor iz zimskega časa. Felix Mendelssohn-Bartholdy, eden vidnejših skladateljev zgodnje nemške romantike, pa nas s svojim znamenitim samospevom Auf Flügeln des Gesanges (Na krilih pesmi) na Heinejevo poezijo, tokrat prirejenim za ženski zbor, popelje v idilični svet ljubezenskih sanjarij, ki ga zaznamuje kitično ponavljanje preproste, a obenem globoko izpovedne melodije. Z glasbenimi točkami, ki sledijo, se na stežaj odpre kalejdoskopski svet operne drame, ki nas lahko vedno znova očara in prevzame s svojo izrazno močjo in čustveno intenzivnostjo. Richard Wagner, velikan nemške opere oziroma glasbene drame, nam z zborom predic Summ und brumm, du gutes Rädchen (Vrti in sukaj se, kolesce pridno) iz opere Večni mornar (Der fliegende Holländer) pričara mogočen prizor deklet, ki se med pričakovanjem svojih izbrancev zamotijo s predenjem in razmišljajo o ponovnih ljubezenskih snidenjih, medtem ko je francoski skladatelj Georges Bizet v zborovskem odlomku Au secours! (Na pomoč!) iz svoje opere Carmen ustvaril prizor, ki kar prekipeva od španskega temperamenta, zvočnih kontrastov in ritmične živahnosti. Še več igrivosti, humorja in satire pa lahko zasledimo v ženskem zboru Tripping Hither, Tripping Thither (Spotikljaj sem, spotikljaj tja) iz operete Iolanthe (Jolanta) Arthurja Sullivana, ki predstavlja skladateljsko polovico legendarne avtorske dvojice Gilbert in Sullivan, ki je s svojimi komičnimi glasbenogledališkimi deli na subtilen način večkrat podajala kritiko pozne viktorijanske angleške družbe. Italijanski skladatelji, kot so Giacomo Puccini, Giuseppe Verdi, Vincenzo Bellini, Gaetano Donizetti in Gioachino Rossini, so glasbeni ustvarjalci, ki so bodisi s presunljivo lepoto svojih melodij ali z globoko dramatičnostjo svoje glasbe najpomembneje zaznamovali zgodovino italijanske romantične opere in evropskega glasbenega gledališča nasploh. Puccinijev Madrigal iz opere Manon Lescaut tako s svojo milino in ekspresivno linijo izkazuje skladateljevo mojstrstvo v podajanju čustev s pomočjo melodije, Verdi pa nas s svojim Zborom cigank iz opere La traviata popelje v svet čutnosti, ki v prepletu ritmičnih poudarkov in liričnih melodij ustvarja lahkotno plesno razpoloženje. Pri predstavitvi najbolj tipičnih glasbenih podob italijanske opere prav tako ne moremo mimo Bellinijevega zbora družic Che rechi tu? (Kaj prinašaš?) iz opere Gusar (Il pirata), ki prinaša zanosno operno petje, značilno za slog belkanta, podobno pa velja tudi za Donizettijev zbor iz komične opere Ljubezenski napoj, Sarà possibile? (Je to mogoče?), s katerim skladatelj vnese zaželeno lahkotnost in humor, ki sta tako značilna za njegovo glasbeno ustvarjanje. Koncertno panoramo zaključujemo v veličastnem slogu, in sicer z Rossinijevim zborom Dall’oriente l’astro del giorno (Na vzhodu vzhaja zvezda dneva) iz opere Ermione, ki izstopa s svojo operno briljantnostjo in ritmično živahnostjo – a tudi s tem še nismo docela prispeli na cilj, saj vas kot nagrada za vaše zvesto spremljanje glasbenega programa čisto na koncu čaka še posebno presenečenje, ki pa naj zaenkrat ostane še skrivnost. Benjamin Virc   Biografija dirigenta Matteo Salvemini je diplomiral iz zborovskega dirigiranja in zborovske glasbe ter študiral orkestrsko dirigiranje pri Pieru Bellugiju, Isaacu Karabčevskem in Jormi Panuli. Prav tako se je izpopolnjeval v petju, klavirju in kompoziciji. Kot zborovodja je deloval v Narodnem centru uprizoritvenih umetnosti v Pekingu, Areni Sferisterio v Macerati, Teatru Petruzzelli v Bariju, Teatru delle Muse v Anconi in Teatru Rossini v Lugu, kjer je sodeloval z uglednimi dirigenti, kot so Bruno Campanella, Gustav Kuhn, Lu Jia, Donato Renzetti, Pier Giorgio Morandi in številni drugi. Vodil je zbore, kot so Euterpe iz Benetk, Chorus M.A.S.T.E.R iz Piacenze, zbor »Marchigiano Vincenzo Bellini« iz Ancone in zbor »Amintore Galli« iz Riminija. Dirigiral je orkestrom, kot so Lvovska filharmonija, veronska Akademija XXI. stoletja, Orkester Bruna Maderne iz Forlìja, Orkester mesta Ravena, Regionalni orkester Beneške filharmonije ter Apulijska filharmonija OFP. Kot zborovodja je sodeloval pri številnih opernih produkcijah, med katerimi še posebej izpostavlja Puccinijevi operi La bohème in Tosca ter Verdijevo opero La traviata. Kot skladatelj je prejel prvo nagrado na VIII. tekmovanju za zborovsko skladbo »Nella città dei Gremi« leta 2016 v Sassariju, prvo nagrado na drugem nacionalnem tekmovanju za zborovsko skladbo »Canta Petrarca« leta 2017 v Arezzu ter prvo nagrado na mednarodnem skladateljskem tekmovanju Seghizzi v Gorici.
Preberi več

torek, 4. marec 2025

Premiera Baleta SNG Maribor: Cluster – svetovne koreografske uspešnice Edwarda Cluga

MARIBOR, 4. MAREC – Balet Slovenskega narodnega gledališča Maribor bo v petek, 7. marca 2025, v Dvorani Ondine Otta Klasinc premierno uprizoril Cluster, baletni večer koreografskih uspešnici Edwarda Cluga, sestavljen iz koreografskih miniatur Proof, mutual comfort, Handman in Cluster. Baletni večer, ki ga spletajo koreografske uspešnice Edwarda Cluga, ustvarjene za Nizozemsko plesno gledališče (NDT), lahko z vidika tehnične in estetske dovršenosti opišemo kot virtuoznega in antološkega, saj se bodo na odru mariborskega Baleta razgrnile najprodornejše umetniške vizije človeškega telesa in gibanja. Povsem drugačna, nemara bolj intimna razsežnost Clugovih koreografij se razkriva v obravnavi specifičnih bivanjskih tem in v atmosferi, ki jo ustvarjajo glasbeni avtorji, med njimi Milko Lazar, Thom Yorke in skupina Radiohead. Prav na takšno glasbeno podlago, ki lahko evocira posebne energije in psihološka stanja, se v zaporedju koreografij Proof, mutual comfort, Handman in Cluster razprostira Clugov izvirni koreografski svet, ki se v takšni konstelaciji plesnih stvaritev prvič predstavlja slovenski in mednarodni publiki v interpretaciji mariborskega baletnega ansambla. Clugova neizmerna moč imaginacije in magični svet hipnotičnih sanj pa razkrivata tudi nespregledljivo osebno stališče, saj si ustvarjalec pri raziskovanju različnih bivanjskih in družbenih tem vedno prizadeva (p)ostati odprt do vsega drug(ačn)ega in predvsem človeškega. Plešejo Asami Nakashima, Beatrice Bartolomei, Thomas Martino, Daniel Domenech, Davide Buffone, Matteo Beeckman, Matteo Magalotti, Catarina de Meneses, Tijuana Križman Hudernik. Yuya Omaki, Monja Obrul, Ionut Dinita, Christopher Thompson, Tomaž Viktor Abram Golub, Lucio Mautone, Aleksandar Trenevski, Tea Bajc, Nuša Urnaut, Mina Radaković, Lana Druškovič, Maro Vranaričič. Ustvarjalno ekipo sestavljajo še asistenti koreografa Alexander Anderson, Aya Misaki, Samuel van der Meer, oblikovalec svetlobe Tom Visser, scenografijo podpisujeta Marko Japelj in Edward Clug, kostumografijo Leo Kulaš in Edward Clug, inšpicienta sta Matjaž Marin in Iztok Smeh.
Preberi več

Cluster

Poglej slike

≈ [približno enako kot]

Poglej slike

Otello

Poglej slike

In ljubezen tudi

Poglej slike

Janko in Metka

Poglej slike

Plameni Pariza

Poglej slike

Malomeščanska svatba

Poglej slike

Mož, ki je ukrotil strelo: Genialni izumi Nikole Tesle

Poglej slike

Lucia di Lammermoor

Poglej slike

Ženske na oblasti

Poglej slike

Immaculata

Poglej slike

Tosca

Poglej slike

Amadeus

Poglej slike

Prizori iz zakonskega življenja

Poglej slike

Grk Zorba

Poglej slike

Tartuffe

Poglej slike

Lastovka (La rondine)

Poglej slike

Pod svobodnim soncem

Poglej slike

Planinska roža

Poglej slike

Prometej: ena lepa apokalipsa

Poglej slike

Prometej: ena lepa apokalipsa – FOTOGRAFIJE Z VAJ

Poglej slike

Monolog za živeče v času izumrtja

Poglej slike

Faust

Poglej slike

Knjiga o džungli

Poglej slike

Čarobna piščal

Poglej slike

Pijani

Poglej slike

Manon Lescaut

Poglej slike

Dogodek v mestu Gogi

Poglej slike

BALETNI TRIPTIH Edward Clug: APERTURE

Poglej slike

BALETNI TRIPTIH Johan Inger: RAIN DOGS

Poglej slike

BALETNI TRIPTIH Gaj Žmavc: MYTH

Poglej slike

Kako sem se naučila voziti

Poglej slike

Don Carlo

Poglej slike

Frank V.

Poglej slike

Romeo in Julija

Poglej slike

Madame Bovary

Poglej slike

Samo ne se ustavit!

Poglej slike

Tesla

Poglej slike

La Gioconda

Poglej slike

Elektri pristoji črnina

Poglej slike

Rdeča kapuca

Poglej slike

Romeo in Julija

Poglej slike

Carmina Burana

Poglej slike

Vanja, Sonja, Maša in Špik

Poglej slike

Farma Orwell

Poglej slike

Le Sacre du Printemps

Poglej slike

Mica pri babici

Poglej slike

Alan Kavčič, odnosi z javnostmi SNG Maribor

Telefon: 02 250 61 39